Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klotvas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Klotvas

En mycket fin vas, som tyvärr saknar märkning. Jag har kört fast här och behöver hjälp... Inte så soligt ute, blev tvungen att fota vasen på biltaket...

Med vänliga hälsningar Bonnie
    Bifogade filer

Hallå Bonnie, du är ute och fyndar ser jag, fin klotvas,
    den är ju optikblåst med optiken på ett horisontellt plan,
    vackert men ovanligare än den stående optiken, glaset blir tjockare som valkar i optiken, du borde få svar här på PES var den är gjord,
    tror att den eller liknande varit med på PES tidigare
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Många glasbruk gjorde sådana. Jag får lite tankar åt Målerås.
      DG

Comment

Enligt katalog så är Målerås kulor 80mm, 125mm eller 150mm.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Hallå Bonnie, du är ute och fyndar ser jag, fin klotvas,
          den är ju optikblåst med optiken på ett horisontellt plan,
          vackert men ovanligare än den stående optiken, glaset blir tjockare som valkar i optiken, du borde få svar här på PES var den är gjord,
          tror att den eller liknande varit med på PES tidigare
          Hirvi
          Hej Hirvi!

Ja, måste ju hålla mig igång Annars tappar jag keramik och glas konceptet helt och hållet haha. Mycket på studiefronten och åkte ju runt på universitetsmässor nu
          Optikblåst? Hur gör man då?

Hälsningar Bonnie

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
            Många glasbruk gjorde sådana. Jag får lite tankar åt Målerås.
            DG
            Det är nog inte det. Iggy-fan uppger mått, min vas är 140 mm....

Hälsningar Bonnie

Comment

Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
              Hej Hirvi!

Ja, måste ju hålla mig igång Annars tappar jag keramik och glas konceptet helt och hållet haha. Mycket på studiefronten och åkte ju runt på universitetsmässor nu
              Optikblåst? Hur gör man då?

Hälsningar Bonnie
              Japp, jag har sett lite på bilder vad du är ute på

Optik, man blåser ut det varma glaset i en form med stålringar,
              sedan blåser man i slutformen som är klotformad, då har du det mönstret du ser.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Japp, jag har sett lite på bilder vad du är ute på
                Haha Måste hålla er uppdaterade! Det har varit otroligt roligt men slitsamt att åka landet runt. Gjorde en härlig loppis- och antikrunda idag för att rensa skallen

Det låter komplicerat att göra optikblåsta vaser. Är det svårare att göra en optikblåst vas med optiken på ett horisontellt plan än vas med optiken på ett vertikalt plan? Eller är det efterfråga och mode som styr sådant?

Ursäkta för kanske dumma frågor, men jag tar chansen nu när du svarar. Du är ju proffs!

Comment

Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                  Haha Måste hålla er uppdaterade! Det har varit otroligt roligt men slitsamt att åka landet runt. Gjorde en härlig loppis- och antikrunda idag för att rensa skallen

Det låter komplicerat att göra optikblåsta vaser. Är det svårare att göra en optikblåst vas med optiken på ett horisontellt plan än vas med optiken på ett vertikalt plan? Eller är det efterfråga och mode som styr sådant?

Ursäkta för kanske dumma frågor, men jag tar chansen nu när du svarar. Du är ju proffs!
                  Det är nog så att det blir mer kompliserat att förstå det på ett papper med text, jag blåste mestadels rak och vriden optik vertikalt, horisontell optik blåste inte jag, var väl kanske inte svårare, men det passade inte till så många formar att göra en färdig produkt av.
                  Sedan blir det svårt att svara i text hur varm glasmassa beter sig.
                  Hirvi

Comment

skulle kunna vara eda blomkula...det finns en modell som heter vågor, men som sagts dom gjordes på flera bruk
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Det är nog så att det blir mer kompliserat att förstå det på ett papper med text, jag blåste mestadels rak och vriden optik vertikalt, horisontell optik blåste inte jag, var väl kanske inte svårare, men det passade inte till så många formar att göra en färdig produkt av.
                      Sedan blir det svårt att svara i text hur varm glasmassa beter sig.
                      Hirvi
                      Tusen tack för svaret! Jag får nöja mig med det, tills jag kommer ner på studiebesök i sommar!

Hälsningar Bonnie

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                        skulle kunna vara eda blomkula...det finns en modell som heter vågor, men som sagts dom gjordes på flera bruk
                        Kanske det Jag får googla och leta mera information!

Tack så mycket för hjälpen, Harley!

Comment

Working...
                        X