Marmeladburk, blåst i form. Skaplig ålder ser den ut att ha och troligtvis svensk, vad tror Ni.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Marmeladburk
Collapse
X
-
Knappast, ska ta bättre bild idag. Det finns några andra som man ofta ser men de är helt olika denna. Visar senare.Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg1970-tal tror jag.
Comment
-
Charmig!Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggMarmeladburk, blåst i form. Skaplig ålder ser den ut att ha och troligtvis svensk, vad tror Ni.
Comment
-
Äjth, Du kanske tänker på en sådan som min gröntonade med "rödbetor" i relief, jag har även två med sill och det finns många andra också, både samma storlek och mindre. Förekommer i klarglas, grönt och brunt glas.
Tror att dom är svenska och inte så gamla. Men "marmelad"burken känns mycket äldre. Glasmassan, bokstäverna, bladslingan och kantslipningen pekar mot ca 1900-10 skulle jag säga
.
Comment
-
ok om du säger det Prylsnubben, men jag står fast vid min åsikt. Formen bland annat talar för att den är gjord vid senare tidpunkt. på 10-talet tillverkade man bunkar bruks skull, den med marmelad är tillverkad för att se ut som en stilserad sådan.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jag kan tro att det är ett äldre förpackningsglas. Man kanske har sålt en marmelad i det. Det finns ju en plats för en etikett ovan texten. Kanske inte 1910 men kanske 1920. Som en jämförelse kan man ju nämna flaskor från Hvetlanda marmeladfabrik. När burken var tom kunde den användas till egentillverkad marmelad.
Burken är vad jag kan se sprängd och slipad.
DG
Comment
Comment