Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det dussinvara?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Är det dussinvara?

Hej,

Lite vaser efter släkten. Jag tycker om dom, så det är ok om det är sånt som det går tretton på dussinet av, men det kan ju ändå vara kul att veta något om dom. Den mindre av vaserna är rätt ojämn och vågig i glaset, på ett fint sätt tycker jag. Jag fixade inte att ta någon bra bild som visar det. Foten på samma vas försökte jag avbilda eftersom det syns en ojämn/oregelbunden skarv, om det kan vara något tecken på typ av tillverkning kanske.

Tacksam för lite info

MVH Börje P
    Bifogade filer

Hej Börje.
    Den gröna ärl troligen en Åseda-vas. Den har beteckning C49/2 och skall vara ca 230 mm hög. Färger grön, brun, orange, blå och ametist enligt mina listor

Comment

Jeg vet Magnor Glassverk i Norge har produsert tilsvarende den med striper til høyre

Comment

Hej, nu börjar det komma uppgifter. Ja , den gröna är exakt 23cm hög.

Comment

Vasen till längst till höger är formgivet av Sixten Wennerstrand vid Johansfors glasbruk och har artikelnummer 4167.

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
            Vasen till längst till höger är formgivet av Sixten Wennerstrand vid Johansfors glasbruk och har artikelnummer 4167.
            ah, ok, tror Johansfors og Magnor produserte mye likt på den tiden, for alle disse er Magnor og etikettmerket;

...og idag har de vel samme eier? De har nå samme produkter og webside;

Banden

Comment

Tack för info!
              Jag undra lite över artikelnummer och beteckningar, på vilket sätt kan jag använda dom uppgifterna? Är det användbart för att härleda eller kommer dom på köpet så att säga från uppgifter i kataloger ni har?

Och så hoppas jag på något om den vänstra vasen. Vänster i bild alltså. Jag är tyvärr tvungen att använda något annat än färgbenämning eftersom mitt färgsinne är defekt. Jag är alldeles för osäker när det gäller färg. Vad är det för färg på den vänstra vasen?
              I stället för ett säkert färgsinne har jag glädjen att njuta av form. Jag ser färger, men inte som den färgseende gör.

Jag ser nu bild på randiga vaser från auktionen, blomkvist.no, väldigt lika den jag har men det stämmer inte i måttet och dessutom tror jag det är en liten skillnad i mynningen, på min är det vad man kan kalla en mer hängande läpp.
              Jag har visst glömt att nämna något om måtten. Den randiga är 33cm hög och den till vänster är 35cm hög. Den mindre "grön" är som jag tidigare skrev 23cm.
              Last edited by Börje; 2011-02-16, 17:36. Anledning: Tillägg

Comment

Working...
              X