Känns den här ljusstaken igen? Den passar både till vanliga ljus och värmeljus. Den finns i flera färger. Såg den diskuterats på en blogg och någon hade kommit med idén att den påminde om H55 H:et. Någon annan gissade att det kunde vara Pukeberg. Vad tror ni?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
H - ljusstake
Collapse
X
-
Haha okej, inte det första jag tänkte på nejUrsprungligen postat av på femte våningen Visa inläggÄr ganska säker på att den är gjord för Hyresgäsföreningen, åtminstone de i klarglas. Dock vet jag inte var de tillverkades.
M.v.h.
Kanske delades de ut till medlemmarna... Känns som 60-tal...
Någon som vet något mer får gärna hojta till!
Comment
-
Ja... känns ju lite sisådär när det är såna kunskaper man får dela med sig avUrsprungligen postat av Danjel Visa inläggHaha okej, inte det första jag tänkte på nej
Kanske delades de ut till medlemmarna... Känns som 60-tal...
Någon som vet något mer får gärna hojta till!
Men osvuret är bäst eftersom jag inte sett dem i bärnsten tidigare. Hur som helst köpte jag en åtminstone mycket liknande men i klarglas för en herrans massa år sedan. Och det var den första och enda gången min mor, som tidigare satt på HGFs ekonomiavdelning, knäckt en glasgåta åt mig.
M.v.h.
Comment
-
All kunskap är väl bra kunskap, särskilt om det är sanningenUrsprungligen postat av på femte våningen Visa inläggJa... känns ju lite sisådär när det är såna kunskaper man får dela med sig av
Men osvuret är bäst eftersom jag inte sett dem i bärnsten tidigare. Hur som helst köpte jag en åtminstone mycket liknande men i klarglas för en herrans massa år sedan. Och det var den första och enda gången min mor, som tidigare satt på HGFs ekonomiavdelning, knäckt en glasgåta åt mig.
M.v.h.

Jag arkiverar dem i minnet under troligtvis Hyresgästföreningen...
Comment
-
Intressant! Tack för infon, på femte våningen!Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inläggSåg ett par till av dessa härom dagen, etikettsmärkta "Nya Glasriket Urshult".
M.v.h.
Comment
-
Jag har en sån i klarglas, kul att få info om för vem den tillverkats!
Jag är dock inte lika säker på Urshult, fanns det verkligen ett glasbruk där, eller är det en försäljningsorganisation som köper in och säljer med egen etikett?
Jag har sett flera exempel på glasföremål som troligen kommer ifrån andra glasbruk, men etikettsmärkta "G. Lindqvist Urshult", "Engbergs Urshult" etc. men glaset känns som Lindshammar, Åseda mfl. Jag tror att man köpt in och satt på sin egen etikett
http://www.porslinsbloggen.se/
Comment
Comment