Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Generalfältmarskalk Blucher

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Ja, så tolkar jag uppgiften om 46 miljoner exemplar.

Måtten 36 X 30 mm, kan du för säkerhets skull kolla.
    Exaktamento på öret/pfennigen.
    Får man leta efter dom andra 19 då.......

Comment

detta var en riktigt kul pryl......den tunga kryssaren med namn blucher sänktes i oslofjorden vid dröbak 1940 av norskt äldre artelleri....lite kuriosa bara om namnet blucher...................
      Last edited by harley; 2011-01-31, 19:35.
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Hallå Harley, var det du som laddade? So long...
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
          detta var en tiktigt kul pryl......den tunga kryssaren med namn blucher sänktes i oslofjorden vid dröbak 1940 av norskt äldre artelleri....lite kuriosa bara om namnet blucher...................
          Hej Harley!
          Det var ju en dålig början på Blüchers och tyskarnas invasion av Norge minst sagt.
          C:a 1000 tyska soldater miste livet. 1600 klarade sig.
          Det gamla batteriet vid Oscarsborgs fästning bestod av kanoner från 1850-talet och var dessutom av tysk (Krupp) tillverkning. Pinsamt för Adolf.

/Lars

Blücher går i djupet i Oslofjorden 1940.
          En av pjäserna som sänkte henne. "Moses" kaliber 28 cm. foto Gorm Rudscinat
          Bifogade filer
          Last edited by Lars F; 2011-01-31, 14:19.
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Senkingen av Blücher forsinkede invasjonen av Oslo slik at Kongehuset og regjeringen fikk tid til å rømme Oslo sammen med den norske banks beholdning av gull og noe sølv. Kongen og regjeringen fortsatte motstandskampen i eksil i London bla.a. ved å stille den norske handelsflåten til disposisjon for konvoitrafikk med forsyninger fra USA til England og Sovjet.

Comment

Fästningen Oscarsborg, på Södra Kaholmen i Oslofjorden, hade de tyska amiralerna räknat med att överrumpla i den mörka och dimmiga natten - men de kände inte till att det låg ett topphemligt torpedbatteri i gattet mellan nord- och sydön. Den av kanonerna Moses och Aron träffade kryssaren drev brinnande och utan styrförmåga rakt i gapet på torpedbatteriet. Torpedbanan anges ungefärligt av pilen här. Guiden pekar på kanonbatteriet.

Med upprivet skrov efter två torpedträffar drev slutligen denna stolthet med 2 500 man vidare något längre norrut in i fjorden och sjönk (som visas i # 19). Cirka 1000 man omkom i fjorden den natten. Den efterföljande delen av invasionsflottan, med kryssarna Lützow och Emden samt tre torpedbåtar och ett antal mindre fartyg fann det bäst att retirera inför detta oväntade mottagande. Det blev inte den storstilade defilering in i Oslos hamn med denna Kampfgruppe V som hade planerats!
              Bifogade filer
              Last edited by Rebello; 2011-01-31, 15:16.

Comment

Hallå,
                Högt betyg åt den här tråden, tycker jag. Den började med ett värdelöst loppisfynd och sjönk med bravur i Osloforden. Nytidshistoria över gränserna. Vad tycker ni? So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå,
                  Högt betyg åt den här tråden, tycker jag. Den började med ett värdelöst loppisfynd och sjönk med bravur i Osloforden. Nytidshistoria över gränserna. Vad tycker ni? So long...
                  Klart att Blucher och grabbarna gick på pumpen,snacka om GLASLIRARE .

Comment

Fra http://no.wikipedia.org/wiki/Oscarsborg_festning
                    I de kritiske minuttene da Blücher nærmet seg, falt filamentene i trådkorset ut. Festningen var dermed uten avstandsmåler.[1] Til alt hell hadde oberst Eriksen tatt oppstilling i hovedbatteriet, "for at alle skulle kunne se hvem som hadde kommandoen og var ansvarlig". Eriksen hadde vært batterikommandør i 1905, og beordret nå avstand etter hukommelsen.

Klokken 0421 åpnet festningen ild med to kanoner; den tredje hadde man ikke folk til å bemanne, og den kunne uansett ikke svinges i riktig vinkel for å treffe Blücher. Avstanden til fartøyet ble anslått til 1 200 meter, og granatene på 345 kg treffer. Første skudd var et signal til de andre batteriene, Kopås, Husvik og Seiersten på Drøbaksiden, og Nesset på Hurumsiden om å åpne ild. Kanonene på Oscarsborg rakk bare å avfyre ett skudd hver, på grunn av mannskapets uerfarenhet og Blüchers fart, men begge skudd traff, og satte blant annet skipets kommunikasjonssystemer ut av spill, ammunisjons og drivstofflagere i brann. Klokken 0425 ble Blücher truffet av to torpedoer fra festningens undersjøiske torpedobatteri, kommandert av den pensjonerte kommandørkapteinen Andreas Anderssen. Det var disse som senket skipet. Klokken 0440 ankret Blücher ved Askholmene og sank ca klokken 0623. De andre tyske fartøyene hadde da trukket seg tilbake sørover i fjorden.

For å relatere det her til glass lå Schimmelmann glassverk på Hurumhalvøyen vest for Drøbaksundet med Oscarsborg. Her ble det produsert buteljer, flasker, og annet bruksglass fra 1782-1832:

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå,
                      Först nu la jag märke till detta, hallå vem bestämmer vad som är något värde i här. För mig har denna ett stort värde även om det ekonomiska värdet är ringa. Det historiska värdet är ju klart högre än de flesta korkskruvars......

Comment

Hallå Norge,
                        Tio poäng. So long...

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Först nu la jag märke till detta, hallå vem bestämmer vad som är något värde i här. För mig har denna ett stort värde även om det ekonomiska värdet är ringa. Det historiska värdet är ju klart högre än de flesta korkskruvars......
                          Hallå Snubben,
                          Jag gav många stjärnor för att jag gillade trådens utveckling från loppis till klarläggande och vidare till spännande nutidshistoiria som man aldrig fick lära sig i plugget. Dialog över nationsgränserna. Tror att vi har samma uppfattning. So long...

Comment

lutzov var dessutom systerfartyg till blucher ur admiral hipper klassen och dom hadde vardera 10 st 20,3 cm kanoner som huvudbestyckning så det gör händelsen ännu mer heroisk och både tursam och lyckosam.....dessutom bar både blucher och lutzov på vardera 3 st flygplan........2 då moderna tunga kryssare med flyg ombord mot kanoner från 1892 ....norskarna var riktigt tuffa under ww2................
                            Last edited by harley; 2011-02-01, 08:54.
                            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Working...
                            X