Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två mindre flaskor med proppar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Två mindre flaskor med proppar

Vad kan dessa tänkas ha använts till, är det kanske till olja el dylikt?
    Är ju härligt slitage på propparnas nedre del såsom i flaskornas hals.

Ca 14 cm höga, vikt runt 120gram.
    Bubblor finns i propparna (svårt att få med på bild) och även små i halsen.
    Det finns ju skarvar både på propp och flaska, men öppningen på flaskan är inte helt rund, dvs kan inte se en skarv ända ut.
    Väldigt svårt att visa puntelmärket, men det är tydligare i verkligheten.

Ålder, teknik, ursprung hade ju varit intressant att få veta eller bara ngt av det.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Olja och vinäger/ättika.
    Kolla här

Comment

Det som ser ut som slitage är slipat, vet inte om det gjordes för att proppen skulle sitta stadigare...
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
        Olja och vinäger/ättika.
        Kolla här
        http://www.tradera.com/Vinager-olja-...1385_126674280
        Kanon, tack Kecke.

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
        Det som ser ut som slitage är slipat, vet inte om det gjordes för att proppen skulle sitta stadigare...
        Ja det låter ju vettigare än att det skulle vara slitage som jag sa
        Tack viol

Vad tror ni om åldern? Är det en bit in på 1900-talet?
        Pes är mitt google.

Comment

Fina foto som vanligt, bra skärpa, man ser att propparna är tryckta,
          inte slipade, det syns på glasytan, glasblåsaren tog upp glas på en proppspik
          som fick rinna ned i en 2-3 delad form, sedan hängde man sig på spiken så att proppen pressades ut.

Varje propp slipades in med sin flaska för att passa exakt.

Flaskorna fastblåstes i form av blåsaren, dina flaskor har ju puntlats i botten så att mästaren kunde driva halsregalinen, kanske senare delen på 1800 talet.

Många sådana flaskor saknar puntelmärke i botten, då är dom drivna i hylsa
          och en bit in på 1900 talet, eller början.

Många bruk var det som gjorde sådant vid den tiden, jag ser dom först här 1883, men jag vet inte när det började.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Fina foto som vanligt, bra skärpa, man ser att propparna är tryckta,
            inte slipade, det syns på glasytan, glasblåsaren tog upp glas på en proppspik
            som fick rinna ned i en 2-3 delad form, sedan hängde man sig på spiken så att proppen pressades ut.

Varje propp slipades in med sin flaska för att passa exakt.

Flaskorna fastblåstes i form av blåsaren, dina flaskor har ju puntlats i botten så att mästaren kunde driva halsregalinen, kanske senare delen på 1800 talet.

Många sådana flaskor saknar puntelmärke i botten, då är dom drivna i hylsa
            och en bit in på 1900 talet, eller början.

Många bruk var det som gjorde sådant vid den tiden, jag ser dom först här 1883, men jag vet inte när det började.
            Hirvi
            Jättetack Hirvi, jag kommer ju briljera på glaskursen jag satt upp mig på med sån här info. Extra kul att de då kanske också är lite äldre.
            Pes är mitt google.

Comment

Working...
            X