Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag fick skäll

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag fick skäll

Lite roligt är det allt. Jag fick skäll av "kungen av Liljedal" idag.
    Jag och han var på en liten utflykt. Hos en privat samlare hittade jag detta saltkar. Jag har aldrig tidigare sett det, och då har jag ändå sett ganska många olika typer av saltkar.

Nåväl. Jag bjöd 200 kr för saltkaret och fick köpa det. "Kungen" tyckte det var magstarkt att bjuda så lite för det. Ska han säga

Jag är nöjd, säljaren är nöjd.

Förresten, har någon sett det förut? Kanske kan dra mig till minnes att jag sett det någon gång, men kan ej komma ihåg när.
    Bifogade filer

Bästa köpet om både säljare och köpare är nöjda!

Har inte sett det saltkaret förut. är det puntlat? Känner inte igen mönstret heller.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

18501860tal? kanske i Gunnar Lersjös bok "pressat glas"?

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
        Lite roligt är det allt. Jag fick skäll av "kungen av Liljedal" idag.
        Jag och han var på en liten utflykt. Hos en privat samlare hittade jag detta saltkar. Jag har aldrig tidigare sett det, och då har jag ändå sett ganska många olika typer av saltkar.

Nåväl. Jag bjöd 200 kr för saltkaret och fick köpa det. "Kungen" tyckte det var magstarkt att bjuda så lite för det. Ska han säga

Jag är nöjd, säljaren är nöjd.

Förresten, har någon sett det förut? Kanske kan dra mig till minnes att jag sett det någon gång, men kan ej komma ihåg när.
        Alla nöjda. Då är priset helt rätt.
        Grattis.
        Kan du visa fler bilder? Mönstret syns inte så bra.

Comment

Det finns inte med i Lersjös bok.
          Saltkaret har planslipad ytterkant. Jag har kontaktat en saltkarssamlare som jag känner till. Hon har inte sett detta saltkaret reprecenterat i den litteratur hon har tillgänglig.

Skall försöka göra mer eftersökningar när jag får tid.

Lite Bilder på saltkaret kommer här.
          Bifogade filer

Comment

det är tur att vi inte letar samma glasobjekt lars....annars hadde du fått skäll av mig med hahahahahaha.....är det inte liljan i relief på saltkaret?
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Finns ett annat rätt fint pressglas-saltkar ute på Tradera nu Lars. samma färg och storlek men med annat mönster.

Comment

Ursprungligen postat av John Doe Visa inlägg
                Finns ett annat rätt fint pressglas-saltkar ute på Tradera nu Lars. samma färg och storlek men med annat mönster.
                Jag kan inte hitta det. Har du en länk?

Comment

Glömde kolla tid och datum men den måste ha gått ut idag (hittar den inte). Sök på Google "pressglas saltkar blått" så hittar du en mindre bild.

Comment

Är det här du menar?

Lite vanligare kanske.

Comment

Yep . Fanns även med i en artikel med Bay Åkerblom "Glasskolan"?.

Comment

Jag har haft flera stycken av det länkade saltkaret. Finns väldigt många av dem de flesta är inte gamla.

Comment

Hei! Saltkaret kan ligne på danske saltkar fra Holmegaard, katalog 1853, og Conradsminde som jeg forstår produserte mye farvet glass. Jeg sitter med "Dansk glass 1825-1925" og der er det avbildet noen saltkar som i stil kan ligne ditt. Se side 315.
                          Der står også på én av illustrasjonene:"...pressformene er utvivlsomt købt i England og er ens for begge værker undtagen bådformen, som ikke findes i Conradsminde" Iaf steder å lete. mvh pepita

Comment

Det Danska saltkaret har en annan form båtformat. Mitt är åttkantigt, dessutom skiljer mönstret en del. Min saltkarskontakt är danska och hon känner det inte från Danmark.

Comment

Working...
                            X