Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt allra allra finaste glas....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Mitt allra allra finaste glas....

Hej, här är mitt allra finaste glas! Otroliga graveringar. Ni får gärna prata om det om ni vill. 10 cm högt, änglar med magrutor, urnor, träd och annat.
    Är det någon som har ett liknande? Bilderna blev inte så bra.....
    Fyll gärna på tråden med andra graverade glas, det är kul att se! Era personliga favoriter.
    Bifogade filer
    Last edited by viol; 2011-01-05, 20:27.
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Vackert glas.
    Antikiserande dekor. Inte riktigt mitt kunskapsområde, men en ren gissning Edward Hald kanske kring -30.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
      Vackert glas.
      Antikiserande dekor. Inte riktigt mitt kunskapsområde, men en ren gissning Edward Hald kanske kring -30.
      Kul med gissningar! Kör hårt! Jag har fått en gissning innan: Böhmiskt empir- glas ca 1840. Jättespännande detta. Prata på så får vi se var det slutar. Glaset har en stor graverad vapensköld på baksidan, ingen krona på den.

Tack Lars!

Synd att mina bilder blev så dåliga. Ska kanske be sambon fota lite, han är bra på det. Jag ska testa och fota bla botten, det vore bra om jag kan få med de fina...slirorna, hette de det Hirvi?, du försökte ju lära mig, men jag har glömt, drivningsränder kanske. Sådär, kanske dessa bilder blev bättre....
      Bifogade filer
      Last edited by viol; 2011-01-05, 21:28.

Comment

Får nog backa.
        Hittade ganska lika i en bok.
        Kan vara Böhmen som du sade.
        Kommer bilder under morgondagen.

Comment

Fantatstiskt fint glas! Böhmen runt 1815 (Utifrån form som vidgar sig vid mynningen - hade glaset varit av opalinglas, så förekommer formen från 1790, nu är det klarglas och då är det från ca 1815.) Det finns bilder på liknande rombiska slipningar på cylindriska glas som verkar ha varit de vanligaste. Återkommer imorgon.

Comment

Hm.
            Är inte särskilt stolt att jag trodde Hald.
            Detta smäller ju mycket högre. Kaptenen missade 5 år från vad som står i boken Trinkgläser
            Bifogade filer

Comment

Du behöver inte skämmas Lars satt själv och funderade . Dessutom verkar Kaptenen vara fenomenal på att svara snabbt och rätt.

Comment

Tack för mer input Lars! Charpentier i Paris, 1810.

Charpentier har blivit en samlingsbeteckning för graverade empireglas från Paris, när man fann ett glas i fordral med etikett från gravören Charpentier.
                Walter Spiegl; Pariser Glasschnitt im Empire: Die so genannten Charpentier-Gläser som finns som pdf här http://www.glas-forschung.info/03_glas/schnitt.htm

Jag var inne på att glaset var från Paris eftersom jag inte var helt övertygad om att de i förhållande till glaset mycket stora graveringarna ar från Böhmen.

Men jag la märke till en detalj som jag senare hängde upp mitt resonemang på och det var "plymerna" över vapenskölden som påminner starkt om de på bilden Ur Graveurhandschriften II. (Länk som ovan)

Uppgiften om tidpunkten som jag gav igår kommer också från Walter Spiegl.

Om jag hade varit i din sits, Viol hade jag försökt att ta lite bättre bilder mot en mörk bakgrund och mejlat Walter Spiegl. Jag är övertygad om att han är intresserad av ditt fina glas, som är helt i klass med de som visas på hans sida.
                Bifogade filer

Comment

Måste medge att det blir väldigt svårt att knäcka en så stark början Viol nästan som att slå KO direkt. Här kommer mitt bidrag.

Click image for larger version

Name:	Helbild mitt snyggaste glas.JPG
Views:	1
Size:	39,3 KB
ID:	505344

Name:	suppernygg närbild.3.JPG
Size:	40,8 KB
ID:	505345

Name:	supernärbild.2.JPG
Size:	57,1 KB
ID:	505346

En dekor med liknande element som på mitt glas finns med i Gunnar Lersjös bok Färgat Glas s20
                  Last edited by John Doe; 2011-01-06, 20:34.

Comment

Ursprungligen postat av John Doe Visa inlägg
                    Måste medge att det blir väldigt svårt att knäcka en så stark början Viol nästan som att slå KO direkt. Här kommer mitt bidrag.

[ATTACH]79659[/ATTACH]

[ATTACH]79660[/ATTACH]

[ATTACH]79661[/ATTACH]

En dekor med liknande element som på mitt glas finns med i Gunnar Lersjös bok Färgat Glas s20
                    Tack du, skönt att kunna glänsa till någongång!
                    Jag tycker att ditt glas är väldigt, väldigt vackert och älskvärt! Vet du hur gammalt det kan vara? Jättefint, jag förstår att du är stolt. (Jag har inte Gunnar Ls bok, inte ens sid 20.) Tack John!
                    Hoppas att fler skickar in sina stoltheter. Fyll på glasen!
                    Last edited by viol; 2011-01-06, 23:42.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Tack för mer input Lars! Charpentier i Paris, 1810.

Charpentier har blivit en samlingsbeteckning för graverade empireglas från Paris, när man fann ett glas i fordral med etikett från gravören Charpentier.
                      Walter Spiegl; Pariser Glasschnitt im Empire: Die so genannten Charpentier-Gläser som finns som pdf här http://www.glas-forschung.info/03_glas/schnitt.htm

Jag var inne på att glaset var från Paris eftersom jag inte var helt övertygad om att de i förhållande till glaset mycket stora graveringarna ar från Böhmen.

Men jag la märke till en detalj som jag senare hängde upp mitt resonemang på och det var "plymerna" över vapenskölden som påminner starkt om de på bilden Ur Graveurhandschriften II. (Länk som ovan)

Uppgiften om tidpunkten som jag gav igår kommer också från Walter Spiegl.

Om jag hade varit i din sits, Viol hade jag försökt att ta lite bättre bilder mot en mörk bakgrund och mejlat Walter Spiegl. Jag är övertygad om att han är intresserad av ditt fina glas, som är helt i klass med de som visas på hans sida.
                      Ojojoj kapten & Lars, jag får läsa på och kommentera mer imorgon.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Tack för mer input Lars! Charpentier i Paris, 1810
                        Goddag kapten, nu har jag som den goda medborgaren jag är, sett till att glaset har blivit mer proffsigt fotograferat. Bilder är tillsända Walter som så ansvarigt dokumenterar en del av vårt historiska världsarv. Och så får vi se om han svarar. Svaret delar jag naturligtvis med mig av till er som har visat intresse. Tack för ert engagemang! Det blev ju en intressant resa om glaset innan det landade i Paris.

Comment

Working...
                        X