Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kluckaflaska modell mindre.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kluckaflaska modell mindre.

Sprang i dag på en flaska modell miniatyr. Flaskan är 8 cm, hög. Puntelmärke i botten. Är flaskan gammal eller är den relativt nytillverkad? Ser gammal ut men jag är osäker. Bilderna är inte dom bästa. Svårt att fot glas tycker jag.
    Bifogade filer

Vad säger slitaget?

Comment

HejE.B. Slitage finns. Framförallt på de fyra påläggen som sticker ned lite grann inder själva botten. Finns även slitage på själva botten. Svårt att göra en bedömning av slitaget. Dessutom har säkerligen en så här liten flaska flyttats omkring allt för mycket. Försökte ta en närbild men har en usel kamera. Skall göra ett nytt försök.

Comment

Kan säkert vara gammal.
        För många år sedan var jag väldigt nära att köpa en snarlik hos en av de stora elefanterna. Den skulle han ha 3 000 kr för. Den jag nu har är inköpt i England, den är också snarlik denna. Finns avbildad i en samling Norsk glass av berntsen. Får se om jag hinner med bilder sedan.

Comment

Kul att höra Lars. Ser fram mot bilder. Var ute efter en propp till en karaff egentligen. Fanns ett antal i en låda. Bland dessa låg flaskan. Möjligen trodde loppisen att det var en propp. Fem kronor var priset. Om det visar sig att flaskan inte är gammal så var det inga stora pengar inblandade.

Comment

Allting handlar inte bara om ålder Ulferic . Skulle vara nöjd med en sådan oavsett ålder. Man kan ju fundera vad syftet var med dessa små kluckor?

Comment

Så sant John Doe. Är inte speciellt kunnig vad gäller glas. Kluckan kändes riktig när jag synade den. Alltså att den har en viss ålder. Alltid kul att få bekräftat att man är på rätt väg att lära sig bedöma glas. Visar det sig att den är något ganska nytt så kvittar det. Jag är som du skriver nöjd ändå.
              Köpte i samma veva ett antal glas som jag tror är 1800-tal. Blir väl svar på tal när jag lyckas få till några bra bilder.

Comment

Grattis till en liten rar sköning!

Comment

Här kommer några bilder.
                  Åldern är som sagt svårt att säga. Våra grannar i väst tillverkar sådana som besökare på Hadelands glasverk kan köpa.
                  Bifogade filer

Comment

Tack för bilder Lars. Kanske är det en norsk en.

Comment

Working...
                    X