Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta?

Den längsta 85 cm lång, hål rakt igenom.
    Enda bilder som fanns just nu, fler kommer ......
    Tror inte på så hög ålder själv.
    Bifogade filer

Ja det tål att grunna på, tänkte gardinstång när jag såg dom först,
    tydligen något annat.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hävert för att ta upp vin vid provsmakning av vinet
      Jag har en i koppar
      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Spännande!
        Nu drar jag bara till, men kan de vara ämnade för bevattning av blommor?
        Att stoppa ned i rabatten eller blomkrukan, fylla med vatten och sedan sköta sig själv ett tag? Skulle i allafall vara riktigt tjusiga att använda till det.

Mvh Simco

Comment

Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
          Hävert för att ta upp vin vid provsmakning av vinet
          Jag har en i koppar
          Nu skrev vi samtidigt Lars H och jag!
          Hur tas vinet upp med dessa?

Mvh Simco

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Nu skrev vi samtidigt Lars H och jag!
            Hur tas vinet upp med dessa?

Mvh Simco
            Jag tror att man gjorde ett sugande i röret övre del och sedan raskt för med tummen
            Min i koppar är gjord för livsmedel, är förtennad

Comment

Helt rätt förfarande, Lars - men en hävert fungerar så här http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vert - dvs. om man vill tappa ur kärlet en större volym, utan att luta på det eller ha ett utlopp nertill.

Surmasens glasrör är en speciellt utformad pipett - att suga upp en mindre volym vätska med.
              Last edited by Rebello; 2010-11-29, 13:32.

Comment

Söker förtvivlat i minnet efter den tekniska termen för denna pipett som används av vinmakare över hela världen. Man sticker ner den i fatet och vinet trycks upp i röret. Därefter sätter man tummen över det övre hålet och genom undertrycket är det bara att lyfta upp vinet. Sedan är det bara att portionera ut vinet genom att använda tummen som reglage.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

85 cm lång....varför sååå lång?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Djupa damejeanner Äjth!...............
                    Kul att veta!
                    Tack för era svar
                    Vore kul att se i action så jag får väl prova vid tillfälle

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Kan ju vara stora tunnor av trä
                      Som här i Danmark

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Kan ju vara stora tunnor av trä
                        Som här i Danmark

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                          Söker förtvivlat i minnet efter den tekniska termen för denna pipett som används av vinmakare över hela världen. Man sticker ner den i fatet och vinet trycks upp i röret. Därefter sätter man tummen över det övre hålet och genom undertrycket är det bara att lyfta upp vinet. Sedan är det bara att portionera ut vinet genom att använda tummen som reglage.
                          Men för att få det där undertrycket måst du väl suga i pipettens munstycke - så som LarsH har beskrivit det. I kemisalen fick man akta sig noga att inte få in obehagliga vätskor i munnen . . . men vinet är väl närmast behagligt(!).

Fotnot: vätskepelarens tyngd + det lilla nedåtriktade trycket inne under fingret, är mindre än lufthavets upptryck på vätskepelaren, nerifrån vid pipettens spets. Därför rinner inte vätskan ut - för såvitt vätskepelaren inte är gôrlång. (Pipetten klarar teoretiskt av cirka 10 m vattenpelare, som motsvarar normalt lufttryck 760 mm kvicksilver.)

Comment

Fotnot: vätskepelarens tyngd + det lilla nedåtriktade trycket inne under fingret, är mindre än lufthavets upptryck på vätskepelaren, nerifrån vid pipettens spets. Därför rinner inte vätskan ut - för såvitt vätskepelaren inte är gôrlång. (Pipetten klarar teoretiskt av cirka 10 m vattenpelare, som motsvarar normalt lufttryck 760 mm kvicksilver.)[/QUOTE]

Min första tanke när jag såg tingesten var att det var ett redskap för Lufttryck!
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                              Helt rätt förfarande, Lars - men en hävert fungerar så här http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vert - dvs. om man vill tappa ur kärlet en större volym, utan att luta på det eller ha ett utlopp nertill.

Surmasens glasrör är en speciellt utformad pipett - att suga upp en mindre volym vätska med.
                              Hallå Rebello,
                              Tack, jag trodde att rören hette PIMPETT(E). So long...
                              Last edited by Kim von Platen; 2010-11-29, 17:27.

Comment

Working...
                              X