Spännande!
Nu drar jag bara till, men kan de vara ämnade för bevattning av blommor?
Att stoppa ned i rabatten eller blomkrukan, fylla med vatten och sedan sköta sig själv ett tag? Skulle i allafall vara riktigt tjusiga att använda till det.
Helt rätt förfarande, Lars - men en hävert fungerar så här http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vert - dvs. om man vill tappa ur kärlet en större volym, utan att luta på det eller ha ett utlopp nertill.
Surmasens glasrör är en speciellt utformad pipett - att suga upp en mindre volym vätska med.
Söker förtvivlat i minnet efter den tekniska termen för denna pipett som används av vinmakare över hela världen. Man sticker ner den i fatet och vinet trycks upp i röret. Därefter sätter man tummen över det övre hålet och genom undertrycket är det bara att lyfta upp vinet. Sedan är det bara att portionera ut vinet genom att använda tummen som reglage.
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Söker förtvivlat i minnet efter den tekniska termen för denna pipett som används av vinmakare över hela världen. Man sticker ner den i fatet och vinet trycks upp i röret. Därefter sätter man tummen över det övre hålet och genom undertrycket är det bara att lyfta upp vinet. Sedan är det bara att portionera ut vinet genom att använda tummen som reglage.
Men för att få det där undertrycket måst du väl suga i pipettens munstycke - så som LarsH har beskrivit det. I kemisalen fick man akta sig noga att inte få in obehagliga vätskor i munnen . . . men vinet är väl närmast behagligt(!).
Fotnot: vätskepelarens tyngd + det lilla nedåtriktade trycket inne under fingret, är mindre än lufthavets upptryck på vätskepelaren, nerifrån vid pipettens spets. Därför rinner inte vätskan ut - för såvitt vätskepelaren inte är gôrlång. (Pipetten klarar teoretiskt av cirka 10 m vattenpelare, som motsvarar normalt lufttryck 760 mm kvicksilver.)
Fotnot: vätskepelarens tyngd + det lilla nedåtriktade trycket inne under fingret, är mindre än lufthavets upptryck på vätskepelaren, nerifrån vid pipettens spets. Därför rinner inte vätskan ut - för såvitt vätskepelaren inte är gôrlång. (Pipetten klarar teoretiskt av cirka 10 m vattenpelare, som motsvarar normalt lufttryck 760 mm kvicksilver.)[/QUOTE]
Min första tanke när jag såg tingesten var att det var ett redskap för Lufttryck!
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Helt rätt förfarande, Lars - men en hävert fungerar så här http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vert - dvs. om man vill tappa ur kärlet en större volym, utan att luta på det eller ha ett utlopp nertill.
Surmasens glasrör är en speciellt utformad pipett - att suga upp en mindre volym vätska med.
Hallå Rebello,
Tack, jag trodde att rören hette PIMPETT(E). So long...
Comment