Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är alla dessa Reijmyre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är alla dessa Reijmyre?

Röd fågel, röd gräddkanna och rött glas, undrar om dessa är Reijmyre?
    Bifogade filer

Visst är det Reijmyre.
    Svanen, tillverkad på fri hand, under 1950-talets andra hälft. Rött underfång, spikform och överdragen med klart glas.
    Gräddkanna Skandia.
    Römer Neckar med vindruvor som slipad dekor.

Comment

Åh tack! Oj är svanen så pass gammal?! Den är i så superfint skick att jag trodde att det inte var en Reijmyre utan något nygjort. Vad roligt! Finns det någon som samlar på dessa fåglar eller är de för vanliga?

Sedan har jag en röd Reijmyre-remmare till (etiketten fanns kvar på denna) som är väldans lik denna men har som flera utskott på den tjocka ringen under själva drickdelen. Är det olika "årskullar" eller har man gjort massor av olika former? Och den remmaren är riktigt jämnt illröd (den på bilden ovan skiftar lite i orange upp mot toppen). Vad beror det på? Olika kvaliteer?

Comment

Din andra remmare, med tre "noppor" under kupan heter Romer Rhen och är den variant som tillverkades mest.

Den röda glasmassan var en så kallad anlöpningsfärg vilket innebär att den rätta rubinröda färgen fick man inte på en gång som med andra färger.
        För att den "riktiga" färgen skulle visa sig var man tvungen att först fånga an och blåsa upp ett ämne som sedan fick svalna en aning och därefter åter värmas upp och först då blev det den rubinröda färgen på produkten.
        Det är svårt att avgöra på din bild men om du upplever att kupan inte har samma färg som foten beror det på att just det ämnet (till kupan) inte har fått exakt samma behandling i hyttan som ämnet till foten.
        Tillverkningen av dessa remmare gick till så att foten blåstes i en form och kupan i en annan, därefter lades en bats (en klick glas) på kupan och därefter fästes de samman.

Som du säkert kan se på dina glas är kanten på både foten och kupan bara slipad och polerad, alltså inte värmd.

Comment

Bekin: STORT tack för mycket läsvärt! Jag är så glad över att jag hitta PES, för jag har lärt mig så mycket här av så många kunniga!

Comment

Working...
          X