Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusmanchetter bl a Baccarat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ljusmanchetter bl a Baccarat

Inköpta idag på ortens välgörenhetsloppis.

Baccarat var ju tidiga med pressglas har jag sett i andra trådar. Men hur länge märkte de sitt glas på detta sätt? Alltså hur gammal kan den vara på ett ungefär?

Vill förstås också få förslag på var och när de andra två modellerna kan vara gjorda.
    Bifogade filer

Baccarat är ett glasbruk som var tidiga med pressglas.
    Saxat från en site om företaget.
    There is, however, another "trademark" which has been applied to pressed glass only since the 1870's. "BACCARAT" and "DÉPOSÉ" have been pressed in relief onto the glass article.

Här kan du läsa hela storyn.

Det är alltid roligt när man finner något med en tillverkningsstämpel.
    De andra är ju anonyma, men skulle tänka mig att de är från tiden kring sekelskiftet 18-1900. Troligt mer in på 1900-talet.

Comment

Jag vet tyvärr inget om tillverkare men de blåa inbillar jag mig kanske inte är så värst gamla då man ser dessa i princip på varenda loppis, oftast i vitt glas. Eller så tillverkades helt enkelt väldigt stora mängder av just denna sort

Comment

Tack Lars K och Legion för era svar. Hittade några sidor igår om Baccarat, men inte den Lars tipsade om.

Märket började alltså användas på 1870-talet, men hur länge det användes framgår inte.

De blå finns även i rubinröd version, som jag hittade i en låda här hemma.

Comment

Working...
        X