Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkning av pressglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märkning av pressglas

Det är så tråkigt med ominstallerade datorer och strejkande kameror. Sprang idag på en pressglasvas, blå och vitmelerade (är det så det heter) ser ut ungefär som om man skulle tugga ihop en mintkola och en ljusblåbärskola (ni förstår vad jag menar). Denna vas är märkt i bottens insida med ett stegrande lejon som står i en krona. Är det någon som vet vem som använde denna typ av märkning? Finns det någon litteratur som avhandlar pressglas på ett bra sätt inklusive märkningar?

Här har du din märkning.

Comment

Klockrent Kallin. Man bugar och bockar för den länken. Så då kan man datera vasen till mellan 1880 och 1891, kul. Trodde nog att den var engelsk. Då är min samling engelskt märkt pressglas uppe i två delar!!!

Comment

Hittade idag ett fat på fot i "643 Suite", märkt i glaset med Rd 130643 från samma tillverkare. Pearline med turkos färg. Måste varit en väldigt stor produktion hos Davidson.

Comment

Här är en bra länk http://www.cloudglass.com/History.htm

Hittade mitt fat här http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=280164861196

Roligt när andras frågor ger svar på ens egna
          Bifogade filer
          Last edited by Samlartrollet; 2007-10-25, 14:52. Anledning: Tillägg
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Läste förhoppningsvis rätt att Davidsons övergick till enbart Rd numrering efter 1883?? Funderar över när denna kan ha sett dagens ljus. Har provat black lighten och jaaa, lite uran är det nog.
            Bifogade filer
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hej Äjth!

Din fina fågel kommer från Burtles Tate & Co.
              Patentet för fågeln registrerades 8:e januari 1885.
              På Victoria & Albert museum i London finns den representerad.

Comment

Jag tackar o bugar Simco. Surfade runt på en massa sidor men hade inte tiden att fördjupa mig, var övertygad om Davidsons.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                X