Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handgjorda glasmått

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Handgjorda glasmått

Hej PESare

Jag kom över dessa charmiga glasmått häromdagen och undrar nu blott hur gamla de kan tänkas vara och var de har använts? På det lilla måttet står det dessutom, om jag har förstått det rätt, 15°C, varför det? Den stora är ca14cm hög och den lilla 8,5.

Konfunderad h...
    Bifogade filer

Trevliga!

Det finns en hel del länkar om mätglas på PES, här är ett som ser identiskt ut med ditt högra.

Comment

Tack för länken Kapten. Hade missat den!

Comment

Som kjemiker liker jeg gammelt bruksglass Her det ene målebegeret jeg har. Det har ikke ml-inndeling (samme som cc), men gram, men 1ml = 1cc vann veier 1g. Antagelig har de laget glassbegeret først, og så har de veid inn vann og håndgravert strekene etterpå. Glasset er drevet med luftbobler og grovslipt puntmerke. Slikt ble i gamle dager laget på glassverk, men vet også at universitet / sykehus har hatt egen glasshytte for kjemisk / medisinsk glass. Vil gjette på at alder er sent 1800, tidlig 1900.

Når det gjelder temperatur er vannets tetthet forskjellig ved forskjellig temperatur, og målelinjene er riktig for den temperaturen som er angitt. På mitt glass er det ikke angitt noen temperatur.

Målebegeret mitt brukes til å måle opp vann til Pizza hver fredag
        Bifogade filer

Comment

Working...
        X