Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ja va full en gång för längesen på knäna kröp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ja va full en gång för längesen på knäna kröp

köpte dena emaljmålade flaska i mässingram och speldosa i botten, och speldosan fungerade inte så den blev inte så dyr, men nu när ja vart förkyld i helgen så skruva jag isär den och gjorde rent spelverket som är från schweiz och nu klingar det så fint snappsvisan, ja va full en gång för längesen på knäna kröp ja hem varje dike var för mig ett vilohem....tur man e nykterist ja gillar inte å krypa hahahaha..skulle tro att den är från 1940 talet och proppen vet ja inte om det är original men figuren i teak har en sån go fyllekran så den får hänga me
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Vad är det för blåvita vimplar som är målade på flaskan?
    Kan det vara en tysk sak, med tanke på mannens hatt och kortbyxor.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

På andra bilden är det Edelweis och blå Gentiana. Det för tanken till Alperna.
      Är texten med på snapsvisan eller... melodin är väl flottarkärlek?

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
        På andra bilden är det Edelweis och blå Gentiana. Det för tanken till Alperna.
        Är texten med på snapsvisan eller... melodin är väl flottarkärlek?
        det är ett switzerland spelverk så den kan nog va alpisk,har inte tänkt på vimplarna sladden och kolmårdstrollet det är bara melodin och det är flottarkärlek, frågan är om musiken till flottarkärlek fanns tidigare än när snoddas slog igenom med just flottarkärlek?
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Sugen på gök?

Pippi (gök?) som gör det aningen trevligare att ställa flaskan på bordet.
          Gåva från morfar, kanske gjord i trä, ben eller kanske plast?
          Välgjord iaf.
          Googlade lite på Hagenbeck, som står på fågels rygg. Det är tydligen ett zoo.
          Kanske är det en souvenir från en taskig presentbutik, men jag tycker den är skoj!
          Bifogade filer

Comment

Flottarkärlek ... musik och text av: Hugo Lindh.

Comment

Nä det är väl en av dom mest ursvenska låtar från slutet av 40 talet...kan undra om flaskan ger några stim-pengar hehe

Hugo Lindh född 14 december 1899 i Ovanåker Gävleborgs län död 13 december 1979 i Borlänge Kopparbergs län, svensk kompositör och sångtextförfattare.

Bland hans kompositioner märks Flottarkärlek (Jag var ung en gång får längesen) som Gösta "Snoddas" Nordgren slog igenom med

Comment

Working...
              X