Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas eller ljuslykta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas eller ljuslykta?

Jag undrar om dessa är tänkta som vaser eller ljuslyktor?

Den blå vet jag är Lindshammar av Christer Sjögren.

Den gröna känns 30-tal, kan det vara Gullaskruf? Sen undrar jag hur länge värmeljus har funnits, fanns det på 30-talet t.ex?!
    Bifogade filer

Trots ihärdigt googlande har jag inte fått reda på hur länge värmeljus har funnits

Är det någon som kan tillskriva eller avfärda den gröna vasen/ljuslyktan som Gullaskruf?

Comment

Jag tror att den blå är en lök eller hyacintvas. I H Quistgaard har gjort några liknande gröna vaser för Dansk, som jag stöter på ofta.

Den gröna Gullaskrufsliknande kan ha tillverkats under många år och jag förmodar att det är en liten vas. Jag tror inte att man hade värmeljus på trettiotalet.

Comment

Ursprungligen postat av Danjel Visa inlägg
        Är det någon som kan tillskriva eller avfärda den gröna vasen/ljuslyktan som Gullaskruf?
        Den gröna är ett blomglas ur serien Ring, Gullaskruf och William Stenberg.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Jag tror att den blå är en lök eller hyacintvas. I H Quistgaard har gjort några liknande gröna vaser för Dansk, som jag stöter på ofta.

Den gröna Gullaskrufsliknande kan ha tillverkats under många år och jag förmodar att det är en liten vas. Jag tror inte att man hade värmeljus på trettiotalet.
          Nu när du säger det jag får väl testa med en hyacint till jul
          Nej precis, jag tror inte heller det fanns värmeljus så tidigt...
          Tack för infon Kaptenen!

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
            Den gröna är ett blomglas ur serien Ring, Gullaskruf och William Stenberg.
            Ah, jättetack cjf!
            Det var just Ring jag tyckte att den var lik och som fick mig att tänka på Gullaskruf. Det är en snygg serie, särskilt i den här djupgröna kulören!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg

Jag läste i Antik och Auktion nr 12 2009, s. 74 och 76, att värmeljus har funnits sedan Stockholmsutställningen 1897, de kallades då illuminationsljus och var färgglada glaskoppar som hängdes i träden i reklamsyfte. Ljusen var omslutna av ett glashölje som kunde återanvändas. Illuminationsljusen började snart användas som extrabelysning vid bordet... om någon är intresserad

För övrigt hittade jag ett par lökvaser av IHQ som nu i dagarna stoltserar med varsin hyacintlök

Comment

Det där om ljuslyktors och värmeljus historia är mycket intressant, tycker jag.
                Men när skulle man ha börjat producera dessa små ljuslyktor av glas som är gjorda för värmeljus ? Dvs. ljus i aluminiumhölje som kom på markanden först i början av 70-talet, tror jag. Jag kommer i håg att vi hade en "stand" för matbord att hålla maten varm där man satt 3 eller 4 värmeljus under en rutnät pä den tiden, men att vi inte hade ljuslyktor för dessa värmeljus.
                Jag själjv köpte mina första bordsljusglas för värmeljus först i mitten av 80-talet.

Heikki Orvola's "KIVI" var designat i 1988.

Det säljs ofta glas för värmeljus som är mycket äldre, t.ex. från 60-talet men faktiskt är de ursprungligen inte designat för värmeljus men de är cigarettglas eller askfat.

Comment

De första ljuslyktorna som användes vid stockholmsutställningen har jag fått omtalat såg ut så här. Gjordes från mitten av 1800talet och framåt och görs från 1990-talet numera i Indien och Mexico. De hade vatten i sig med olja som flöt och en veke som antändes. Är lite modernare så värmeljus funkar bäst för mig
                  Bifogade filer
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Det var dessa ljuslyktor som Tingeling visar som jag syftade på i #7

Troligtvis såg de första lyktorna ut så, därefter designades andra. De första som jag på rak arm kommer att tänka på är Rejmyres Pärlan som kom på 40-talet om jag inte minns fel. Sedan kom t.ex Gullaskrufs Reffla på 50-talet osv.
                    När alluminiumhöljet kom har jag ingen aning om, men kanske var det på 40-talet... alluminium slog igenom stort på 30-talet, vad jag har hört, med bl.a kastruller och grytor.

Comment

Working...
                    X