Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Pressglas?

Ropade in tolv sådana här glas på en lantauktion (Uppvidinge) för flera år sedan.De är nog inte av yppersta kvalitet då de är lite ojämna och skiljer sig i höjd med några mm. I botten finns det ett märke, tror att det kallas puntelmärke. Nu tycker jag att olikheterna är en del av deras charm. Använder dem som sherryglas, är det fel? Nu till huvudfrågorna. Är det pressglas, hur gamla är de och från vilket glasbruk?
    Bifogade filer

Dina glas är inte pressglas, det kallas fastblåsta i form,
    i kurant 1880 tal kallas dom Likör & Cognacsglas, dom är drivna av glasblåsaren,
    lagt på ben och fot och drivet ut, punteln är för att kunna driva kupan,
    kupan kan vara blåst i lergodsform (bild) många glasbruk kan ha gjort sådana,
    visar en bild på ett glas jag har, lite rosa ton i glaset, där foten är 55mm i diam
    jag undrar om din fot är såpas stor, så mitt glas tror jag är äldre än
    Fåglaviks glasbruk 1874.

Formar av lera ser man inte i dag, dom var nog vanliga för bra länge sedan.
    Detaljer av dina glas är svåra att se på ditt foto.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hirvi.
      Foten är 47 - 48 mm i diameter, glasens höjd är ca 100 mm + - 2 mm. Är det någon speciell detalj du tänkte på?
      Passar nog bra som likörglas.

Comment

Ursprungligen postat av isatis Visa inlägg
        Hirvi.
        Foten är 47 - 48 mm i diameter, glasens höjd är ca 100 mm + - 2 mm. Är det någon speciell detalj du tänkte på?
        Passar nog bra som likörglas.
        Passar nog bra till likören mm.
        Mitt glas har samma höjd som ditt, men min fot är större,
        så därför tror jag att mitt glas kan vara några tiotal år äldre.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Såna här glas gjordes också i en "budgetvariant" som pressglas, de känns då igen på att de har en skarv som går ner på benet och foten. Detta var en mycket vanlig modell andra halvan av 1800-talet och gjordes nog på de flesta bruken.

Comment

Bra att du nämde det Legion,
            Isatis får leta skarvar på sitt glas.
            Hirvi

Comment

Ett stycke "finglas" för vanligt folk. Mången hals har fuktats med dessa. Mycken glädje har det givit drinkaren. Kanske också sorg, precis som idag fast numera i tråkigare glas!
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

Comment

Jag använder mina pressade och fastblåsta glas som jag fraktat förbi Mariannelund. De är riktigt bra att dricka snaps ur
                DG

Comment

Working...
                X