Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svart burk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svart burk

Ca 8,5 cm hög är denna lilla burk i svart glas. Troligen har det varit en apoteksburk från början. Burken är upphittad på en flygel byggnads vind på en mycket gammal gård. Jag har lite dålig koll på när man började med det svarta glaset i Sverige men det kanske det finns någon annan här som vet ?
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Rätt häftigt med svart glasmassa det är ju inget man ser dagligen, det ända lite äldre svarta glaset jag sett är från glava.

Comment

Det svarta glaset har i värmland diskuterats kraftigt i ledningen för Wermlands flask och glassamlarförening. Viss ihopblandning har i dessa diskussioner gjorts med Hyalithglaset, som verkligen är svart.

Denna burk tror jag inte tillhör Hyalithglaset. Den har säkerligen blivit mörk i glasmassan pga av olika missfärgningar av glasmassan.

T.N
      Det glas du hänvisar till förmodar jag kommer från Hammarö auktionsverks höstkvalitétsauktion. Det enda som är helt säkert rörande det glaset är att det under inga omständigheter kommer från Glava glasbruk. Auktionshuset tog även bort denna attribuering i sin slutgiltiga katalog.
      Jag var med och budade på saltkaret, men det blev för dyrt tyckte jag.

Comment

Ja Hammarö hade en del glas i blått och svart som i katalogen gick att läsa att det skulle röra sig om en glasblåsarfamilj som arbetat på glava, vet du Lars vad glasen kom ifrån? det blev ganska höga priser på dessa.

Comment

Det man inte nämnde var att glasblåsarfamiljer var väldigt rörliga och flyttade hejdlöst för att försöka få upp lönen lite.

När priserna blev så höga som de blev, kan man väl förmoda att åtminstonde några trodde att det var norska saker. Det brukar trissa priserna ordentligt.

Comment

Working...
          X