Var sitter dessa glasprismor - och från vilket glasbruk kommer de?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gissa glasprisma
Collapse
X
-
-
-
Helt rätt om operan, Emil.
Och det är Hadeland Glassverk som har gjort prismorna.
Kännaren på hemmaplan - Banden - skickade mig just nu en länk där man kan läsa om denna fantastiska skapelse. Mycken tack för den länken! Vår guide som håller i prismat nämnde om Hadeland, men jag har inte själv lyckats hitta denna sida som Banden alltså har försett oss med: http://www.hadeland-glassverk.no/ind...d=85&Itemid=47 .Last edited by Rebello; 2010-10-10, 11:56.
Comment
-
Prismorna
Det sitter alltså 5 800 sådana här glasprismor i ljuskronan och vart och ett har måtten 3 x 3 x 9 cm.
Dels har de en unik ljusbrytande verkan på LED-ljuset,
och dessutom verkar ljuskronan som en viktig akustisk reflektor,
som bidrar till att sprida ljudet på ett bra sätt,
16 meter över parketten i detta toppmoderna operahus.
Höstens gultonade ljus satte i eftermiddag sin prägel på detta prisma,
som har emigrerat till Sverige i Föreningen Nordens regi.
Comment
-
Hei
Litt mer info og bilder om lysekrona i Den Norske Opera i Oslo:

Banden
Comment
-
Tusen tack - Banden - det var glimrende flott !!
Kul att se bildreportaget från uppmonteringen av ljuskronan. Jag stod där uppe på översta raden och tänkte på detta: hur gjorde man och hur sitter alla dessa prismor ordnade i armaturen etc? Och där finns med bild på gjutformen i Hadeland också . . .Last edited by Rebello; 2010-10-15, 11:10.
Comment
-
Ja, men PES-forumet lot meg bare sette inn 4 bilderUrsprungligen postat av Rebello Visa inläggOch där finns med bild på gjutformen i Hadeland också . . .
Her er bildet av gjutformen:

..og et annet oversiktsbilde av hovedsalen med lysekronen i taket:

...rart Hadeland eller andre ikke har fått startet lampeproduksjon / mini-modeller med prismer og LED-lys basert på samme modell og solgt
Banden
Comment
-
Återigen: mycken tack!
I museibutiken på Operan finns det separata prismor att köpa.
Därifrån kommer det prisma som jag har avbildat i #8
och som vi gav vår norsk/svenske resesledare i present -
som tack för denna resa i Oscars fotspår;
jfr http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=24696 .Last edited by Rebello; 2010-10-15, 17:16.
Comment
Comment