Jag skulle tippa på Polen, kanske Zabkowice. Jag tycker färgen är lite för "mättad" för Sklo Union och botten verkar stämma ganska bra med den gröna vasen här:
Jag gissar att den här vasens djup på "bassängen" är för djup för att vara tjeckiskt Sklo Union och att bassängkanten dvs fotringen är blankpolerad.
Jag tänkte mest på den sista odekorerade delen längst ner i det här fallet, som i andra bilden nedan. Den har ganska mycket gemensamt med den gröna vasen på SkloUnion.com.
Det finns exempel på objekt från TS som har djupa bassänger, helt opolerad eller blankpolerad fotring (men en överväldigande majoritet är som du vet slipad matt) bara för att göra det lättare för oss samlare
En annan sak som jag tycker ser annorlunda ut med denna vas (även om det finns undantag även här) är att den sista delen (som i andra bilden nedan) är lixom inte en del av designen. På glas från TS täcker dekoren oftast hela pjäsen och avslutas längst ner med en lätt fasning av kanten. Bild ett visar en grej från Frantisek Vizner som också har en relativt hög fot, men där dekoren går ända ner. Den har dessutom en ganska djup bassäng.
Avslutningsvis så har vasen i detta inlägg en ganska distinkt design och jag tror att jag skulle komma ihåg den om jag sett den tidigare.
Comment