Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tumblerglas vilken form

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tumblerglas vilken form

Tumblerglas skulle vilja veta vad som egentligen gäller för ett sådant glas ?Har sökt på nätet bilder och då visades ju alla varianter av glas .Skulle vilja veta vilken form som anses vara den rätta .Mvh

Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
    Tumblerglas skulle vilja veta vad som egentligen gäller för ett sådant glas ?Har sökt på nätet bilder och då visades ju alla varianter av glas .Skulle vilja veta vilken form som anses vara den rätta .Mvh
    Servisglas.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Då kan man med andra ord kalla all glas tumbler då om det är som du säger . Mvh

Comment

Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
        Då kan man med andra ord kalla all glas tumbler då om det är som du säger . Mvh
        Ja tydligen om det är servisglas.

Det stod inget mera i mina papper.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ett tumblerglas är en del av en servis, ett mindre glas utan fot, typ whiskyglas tror jag

Googlade lite, tumbler kallas i princip alla glastyper med flat botten utan ben, typ whiskyglas, drinkglas, shotglas, mm.
          Last edited by Legion; 2010-09-21, 21:25.

Comment

Ja legion det var ungefär det ja kom fram till också alltså tumbler ett finare ord för servis då .Jag hade nästan för mig att det var en konjackskupa utan fot ungefär den formen. Men se det var ju fel. Mvh
            Last edited by Cobe; 2010-09-21, 21:42.

Comment

Den förre hyttmästaren och senare bruksdisponenten Carl Hermelin skriver i Glasboken, (och han hade sett många tumblers genom åren): "Tumbler, tumlare liten bägare med halvsfärisk botten. Tumbler även dricksglas utan fot i olika storlekar."

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                Tumbler även dricksglas utan fot i olika storlekar."
                Förutsatt att det inte är ett selterglas förstås

MvH
                Emil

Comment

Hallo tumblers,
                  Engelskan är rik på ord. Så här ser en engelsk tumbler ut, ingen tvekan, inte glas men från 1935. So long...
                  PS. På svenska säger vi väl tumlare, konkav så att säga.
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X