Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor grön optikblåst vas med puntelmärke?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stor grön optikblåst vas med puntelmärke?

Hej!

Jag har en grön optikblåst vas med puntelmärke som jag undrar över identiteten på.
    Får lite vibbar av Sandvik men har ingen aning om det kan stämma.
    Vasen är 24 cm hög och har rått puntelmärke och "smaragdgrön" glasmassa med sliror.
    Tacksam för alla synpunkter.
    Bifogade filer

Lyfter frågan igen och hoppas att någon har några förslag.

Comment

Såg den här på loppis igår och kände igen den härifrån! De tog 65 kr för den - jag tycker den är snygg men inte så snygg att jag betalar det, särskilt inte som jag inte vet vad det är...

Comment

Tack Danjel!
        Ja, visst är den snygg även fast den är anonym.
        Jag gillar min vi får se om den får sin identitet klarlagd.
        Såg att Anders i Antikdeckarna köpte en grön optikblåst vas, med lite annan modell, i senaste avsnittet.
        Han fick betala 30:- och tyckte det var ett fynd som han inte ens brydde sig om att pruta på.
        Men han berättade aldrig vad det var!
        Någon borde ha något liknande i sina gömmor?
        Jag betalade 75:- för min, men vad kostar en ny vas från IKEA

Comment

Jag hittade många andra andra fynd vid samma tillfälle så jag inte hade råd med vasen
          Ja det var lite ojust att han inte talade om vad det var för något! Det var ju det intressantaste i hela programmet...

Comment

Den vas Anders fyndade i Antikdeckarna är en ganska vanlig modell, särskilt härnere i Knalleland, vi har haft uppe frågan om härkomst och att den blåstes på flera bruk.
            Här en bild på mina samt en i klarglas likadan som din Simco.
            Bifogade filer
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Danjel Visa inlägg
              Jag hittade många andra andra fynd vid samma tillfälle så jag inte hade råd med vasen
              Ja det var lite ojust att han inte talade om vad det var för något! Det var ju det intressantaste i hela programmet...
              Du får köpa en nästa gång Danjel!

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Den vas Anders fyndade i Antikdeckarna är en ganska vanlig modell, särskilt härnere i Knalleland, vi har haft uppe frågan om härkomst och att den blåstes på flera bruk.
              Här en bild på mina samt en i klarglas likadan som din Simco.
              Tack för bilden Äjth!

Snyggt med flera vaser i olika storlekar och former!
              Kul att få veta lite om vasen som Anders köpte och att se en likadan som min i klarglas.

Mvh Simco

Comment

Simco, fast nu ser jag ju att din gröna och min klarglas inte har samma form. Men det går på ett ut tror jag, typen av form och blåsning är gaska densamma för alla de här formerna som tillkom under tidigt 1900-tal, sent 1800-tal. Anledningen till Anders köpte vasen var säkert att den faktiskt bara kostade 30:-, hittar man en dylik vas för den pengen ÄR det ett fynd, inget märkvärdigare än så.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Simco, fast nu ser jag ju att din gröna och min klarglas inte har samma form. Men det går på ett ut tror jag, typen av form och blåsning är gaska densamma för alla de här formerna som tillkom under tidigt 1900-tal, sent 1800-tal. Anledningen till Anders köpte vasen var säkert att den faktiskt bara kostade 30:-, hittar man en dylik vas för den pengen ÄR det ett fynd, inget märkvärdigare än så.
                  Hej Äjth!
                  Ser nu att vaserna inte är exakt lika ner till och att min är lite vidare upptill.
                  Håller med att det säkert är olika varianter av samma typ.
                  Att köpa en hel munblåst vas som är runt 100 år,
                  under 100-lappen tycker jag absolut är ett fynd.
                  Gillar färgen också.

För några år sedan hade jag problem när jag fyllde år, hade inga vaser att
                  sätta blommorna i, utan använde syltburkar och glas i stället.
                  Hm, ja, jag kan säga att jag inte har det problemet längre.

Comment

Jag tycker att du har fyndat simco,
                    handarbetad vas
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack så mycket Hirvi!

Comment

Modell med veckad mynning och optikblåst (20 cm hög)
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X