Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanna i "åforsblått"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kanna i "åforsblått"

Denna kanna(15,5cm) har den där speciella blå färgen som jag brukar kalla "åforsblått" och som Bertil Vallien verkar ha en förkärlek för. Nu tycker jag att formen mer påminner om Signe Persson-Melin (eller rättare hennes alster ).
    Vem? Var? När?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Nu har jag suttit och tittat på den en stund och för mitt inre öga kan hag se den speciella etiketten från Pukeberg sittades uppe vid kanten. Hmmm. Kan det vara pukeberg månne?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Kannan bör vara en modell av Signe Persson-Melins ur Kvadrat serien, troligen är den av en senare tillverkning och har berikats med den Åfors blå färgen. Troligen är också glasblåsar formen ny, då den är så strickt i sin form och kanter.
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Bay Åkerblom
        Kannan bör vara en modell av Signe Persson-Melins ur Kvadrat serien, troligen är den av en senare tillverkning och har berikats med den Åfors blå färgen. Troligen är också glasblåsar formen ny, då den är så strickt i sin form och kanter.
        Tack för svaret. Då bör väl glasbruket vara Boda?
        Konfucius

Comment

Click image for larger version

Name:	pukekanna.jpg
Views:	1
Size:	65,5 KB
ID:	539309
          Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
          Nu har jag suttit och tittat på den en stund och för mitt inre öga kan hag se den speciella etiketten från Pukeberg sittades uppe vid kanten. Hmmm. Kan det vara pukeberg månne?
          Vem vet, ditt inre öga kanske såg rätt? Den här kannan är 20 cm hög.

Comment

Göran Wärff Pukebergs glasbruk

Så fel man kunde ha för sju årsedan...

Kannan i blått och den i klarglas är formgiven av Göran Wärff och finns med i en produktkatalog från början av 1960-talet. Katalog nr 400.

Mvh/Bay Åkerblom www.bayakerblom.se
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X