Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Opalin kontra vitt glas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Opalin kontra vitt glas?

Jag har just kastat mig in i den sköna glasvärlden och skulle vilja reda ut begreppen lite.
    Vad är det som skiljer ett opalinglas från ett vitt glas?
    Massans sammmansättning eller tillverkningssättet?
    Hur lär man sig att skilja de båda åt?...dvs. om det är skillnad eller rent av samma sak?

Vidare är jag sugen på en"guid" där jag kan lära mig de oliga brukens lilla etikett.
    Existerar det någon sådan?
    Tacksam för svar

Ursprungligen postat av mallezeilon Visa inlägg
    Jag har just kastat mig in i den sköna glasvärlden och skulle vilja reda ut begreppen lite.
    Vad är det som skiljer ett opalinglas från ett vitt glas?
    Massans sammmansättning eller tillverkningssättet?
    Hur lär man sig att skilja de båda åt?...dvs. om det är skillnad eller rent av samma sak?

Vidare är jag sugen på en"guid" där jag kan lära mig de oliga brukens lilla etikett.
    Existerar det någon sådan?
    Tacksam för svar
    Jag svarade lite om opal mm i tråden Glassatser

Etiketter blir nog svårare, får se om någon vet något.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det är ett bra påpekande av Hirvi på den länken, att man ibland talar om "vitt glas" och då menar det som egentligen skall benämnas "klarglas". I Boken om glas, utgiven 2005 av Glasforskningsinstitutet (Glafo) i Växjö, definierar man helt kort att klarglas = glas som inte har någon färg.

Detta kan verka trivialt, men det har under glasets flertusenåriga historia inte varit så lätt att åstadkomma klarglas! Man klarade inte av att helt och hållet avfärga glaset från de färgande komponenter som naturligt ingick i råvarorna och själva smältprocessen behövde också utvecklas.

Man lyckades inte få fram klarglas förrän på 1900-talet skriver man i Glasboken (om den boken, se nedan). Till en början fick man ett ogenomskinligt, opakt glas i olikfärgade nyanser. På andra århundradet e Kr lyckades man smälta ett halvgenomskinligt och någorlunda ofärgat glas. Det venetianska glaset Christallo från 1300-talet var med nutida mått fortfarande orent och av en färgton i grå nyans. Allt detta enligt Carl Hermelin och Elsebeth Welander i deras Glasboken - historia, teknik och form; utgiven 1980.
      Last edited by Rebello; 2010-09-05, 08:21.

Comment

Working...
      X