Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Foto Orrefors

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Foto Orrefors

Jag har fått möjlighet aqtt skanna in en hel del foton från Orrefors.
    De flesta är tagna av Selbing och alla är i svartvitt.
    Jag tänkte om Rebello kan identifiera vem det är på detta vykort. Är nog äldre än Selbings tid
    LasseC
    Bifogade filer

Det där måste vara glasblåsarmästaren Gustaf Bergkvist, min farbor och två år yngre bror till Knut Bergqvist (den ene valde k och den andre q i stavningen). Gustaf föddes 1875 och skolades liksom tre av sina bröder till mästare på Kosta. Han kom till Orrefors 1916 och arbetade där i sin mästarstol till 74 års ålder, dvs till 1949. Han samarbetade liksom sin bror Knut med giganterna Gate och Hald på Orrefors men dessutom med Vicke Lindstrand, Edvin Öhrström och de andra Orreforskonstnärerna på 1930- och 40-talen.

Jag kan återkomma med några kompletterande bilder på Gustaf. Vågar mig inte på en exakt tidsangivlelse för din bild nu, men kanske c:a 1935-40.
    Last edited by Rebello; 2010-09-03, 07:50.

Comment

Här är en av tre bilder som jag har jämfört med. Gustaf Bergkvist i samarbete med Edward Hald i Orreforshyttan. Här driver han en av Halds tjockväggiga graalar - troligen vid senare delen av 1930-talet.

Det var Hald som satte namn på den vidareutveckling av graal som blev ariel. Märta Holkers skriver i katalogen till Crafoordauktonen nu på söndag om hur denna konstglasteknik föddes vintern 1936/37. Öhrström hade av Bergkvist fått ett ämne av klarglas att dekorera i rumsvarmt tillstånd. Man blästrade djupt i ämnet dekoren av en sol och några abstrakta formationer. När detta ämne hade värmts upp krängde Gustaf nytt klarglas däröver samt blåste ut och puntlade och drev fram "en kraftig klotformad vas där dekoren framträder som abstrakt formade luftblåsor inne i glaset. Därmed hade Gustaf Bergkvist utvecklat ett nytt konstglas som kom att kallas ariel efter en liten luftande i Shakespeares drama Stormen."
      Bifogade filer
      Last edited by Rebello; 2010-09-03, 15:13.

Comment

Ytterligare två bilder på Gustaf Bergkvist.

Bild 1: Ett oskrivet vykort med Gustafs verkstad, tippar att det är sent 1920-tal. Snett bakom till höger om mästarstolen står den då unge sonen Nisse som även han blev mästare där i Orrefors.

Bild 2: Gustaf på 70-årsdagen i sin trädgård vid Kantavägen i Orrefors.
        Bifogade filer

Comment

LasseC - jag fick just nu ett svar från Gustaf Bergkvists dotterson Nils-Erik Gustafsson i Nybro.
          Han styrker mitt påstående att din bild föreställer hans morfar.
          "Ja du har helt rätt", skriver han, men stavar namnet med v, alltså Gustav.
          Vi har resonerat om den stavningen tidigare och är osäkra på vad som är den rätta.
          Last edited by Rebello; 2010-09-03, 09:07.

Comment

Tack Rebello
            Jag förstod att Du skulle lösa problemet. En gång i min ungdom
            (när jag jobbade som praktikant hos en elektriker) så var jag en förmiddag hemma hos Gustaf och han berättade om sin tid på glasbruket. Jag vet inte riktigt vilket år det var men kan nog få fram det genom att vi hade genomfört renoveringen av Folkets Hus.
            LasseC

Comment

DG i sin ungdom - var det då Gustav bodde i Kristallpalatset
              (som då var i reveterad vit fasad, inte som man dummat till det senare i röd färg) ?
              Eller var det i Gustavs nybyggda villa ute vid Kanten, där min bror Putte 1945 tog bild nr 2 i #4 ?
              Last edited by Rebello; 2010-09-03, 11:29.

Comment

En bild från hyttan som nog är ganska gammal-
                Det finns en logga, förmodligen inpressad i fotot nere till höger. Jag tycker mig urskilja LUND MALM
                DG
                Bifogade filer

Comment

Ytterligare bilder som också verkar vara gamla vykort. Vilka som är med på bilderna klarar jag inte av
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                    DG i sin ungdom - var det då Gustav bodde i Kristallpalatset
                    (som då var i reveterad vit fasad, inte som man dummat till det senare i röd färg) ?
                    Eller var det i Gustavs nybyggda villa ute vid Kanten, där min bror Putte 1945 tog bild nr 2 i #4 ?
                    DEt var uppe på Kantavägen
                    Lasse

Comment

Trevligt Lasse med bilder från hyttmiljöer, den första bilden som är gammal som du säger, kläderna som hänger på väggarna, det har levt kvar i alla tider,
                      samma var det här i Fåglavik, kläderna hängdes upp nära sin verkstad,
                      maten som spisades gjordes på stolar trälådor mm, oftast i området där verkstaden var, sommartid gick vissa på utsidan för att fika.

Ugnsöppningen med hävarmen över brottlocket ser ut som från äldre ugnar
                      där du visat bilder från fönsterglasblåsning, med hävarmen kunde det öppnas ett enormt stort anfångshål som krävdes för att blåsa dom stora fönsterglasvalsarna, någon betydelse har ju denna annordning.

En bild visar ju bra hur dom lägger på grepen på en puntlad tillbringare.

Bilden när han blåser stort glas i träformen, det var före dom fick hålor i hyttgolven att sitta och hålla formen i,
                      det var inget vidare att klättra upp med trätofflor på dessa trappstegsbroar,
                      (tungt glas) bara för att formen stod på golvet.
                      Hirvi
                      Last edited by Hirvi; 2010-09-04, 09:41.
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Bild nr 2 i #9 verkar vara mästaren Viktor Jakobsson i Sandviks hytta . . .
                        . . . och vid samma fototillfälle som då denna bild togs
                        och som har införts i boken om Gate och Hald från 1948.
                        V J avbildas där på samma sida som mästaren Gustav Augustsson
                        och det beskrivs att de samarbetade med Hald och Gate -
                        och att de var två av Orreforskoncernens fem guldmedaljerade mästare i Paris 1925.

Den här infogade bilden är tagen ett par moment innan Viktor sätter grepen på kannan.

(Förbaskat synd att Sandvikshyttan är stängd - på balkongen där kunde man stå och se ner mot drivverkstaden, när de gjorde dessa fascinerande moment nu i senare tider; Viktor och Gustavs efterföljare in under de första åren av tjugohundratalet . . . och från Orrefors hyttbalkong ser man idag inte stort mer än att några ungdomar från glasskolan håller på och sölar - eller . . . kan man se något av mästerblåsaren Jon Beyer där till vardags?)
                        Bifogade filer
                        Last edited by Rebello; 2010-09-04, 10:14.

Comment

Den bilden fick jag också. Kul att få lite namn på de gamla mästarna.
                          Jag lägger upp lite flera bilder
                          DG
                          Bifogade filer

Comment

Dessa mästare , uppblåsare m.fl. kan jag inte namnge - men -
                            i bild nr 2 ser man i bakgrunden Gustaf Bergkvist -
                            på besök i hyttan efter att ha dragit sig tillbaka för att njuta sitt otium -
                            för inte var han väl klädd så där vid den tidpunkten på dagen om han var i full verksamhet vid ugnen.
                            I så fall bör bilden vara tagen c:a 1950.

Det skulle vara intressant att se vad den verkstaden jobbar med,
                            som Gustaf följer så intresserat och liksom vill kommentera med sin armrörelse - någon sorts konstglas?
                            Last edited by Rebello; 2010-09-04, 16:50.

Comment

Mycket fina bilder! Roligt också med lite (åtminstone för mig) nya motiv utanför böckernas standardrepetoar. Scanna på!

Comment

Working...
                              X