Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön anglo-saxisk burk med ACME-patentlock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grön anglo-saxisk burk med ACME-patentlock

Kunde inte motstå denna gröna burk med rostigt lock märkt ACME, 28, Patent.

Burken som visar betydande slitage på utsatta ställen på bottnen är märkt B & Co Ld, i centrum ett versalt K och under det 1624. Den rymmer 3 dl upp till skuldrorna. Tvådelad form och omvikt kant med inre fals. Massan med mindre blåsor och orenheter. (13,5 cm hög).

Är det någon som har lite information jag drunknar annars bland antique/ vintage "preserve jars"!
    Bifogade filer

...och på falsen som jag inte riktigt förstår hur det glastekniskt fungerar med den övervikta.
    Bifogade filer

Comment

Det är nog ingen omvikt kant, utan en pålagd glasregalin,
      invärmd och driven med en typ av regalinsax,
      det ser ju så välgjort ut i slutändan på burken.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack du har säkert rätt. Tittade på en svensk burk nu och där finns det ingen inre regalinkant utan det är ju glaset som viks över. Här är det säkert en regalin.
        Last edited by Kaptenen; 2010-09-01, 22:39.

Comment

Det lutar nog år att det är Bagley and Company Ltd i Knottingley i södra Yorkshire. Hyttan grundades 1871 av Bagley, Wild and Company och företaget ombildades 1898 och fick då namnet Bagley and Company Ltd. År 1912 ändrades namnet till The Crystal Glass Company. Produktionen utökades och man satsade på kristall- och pressat glas, men fortsätter att tillverka flaskor och burkar. Blykristallsatsningen gav dåligt resultat och produktionen lades ner redan efter ett par år.

Bild på en annan burk
          A private space for your group's photos and videos. Share, react, and relive moments together. Available on iOS, Android, and desktop. Free for new sign-ups.

Intressant om Owens flaskmaskinerna

Allmänt och bilder på pressglas

---

Återstår att ta reda på vad det är för märkligt lock!

Comment

Jag ger upp...

"Acme" named enterprises are characteristically small ventures that represent the grass roots of local and regional economies. At the same time, the ubiquity of the Acme brand name has made its way into popular culture, where it has become an icon for independent business in general.

Comment

Jag fick för mig när jag såg locket att man drycker ned läppen på locket vid påsättning, sedan sluter den tätt när man släpper,
              och öppnar på samma vis,
              men nu har väl packningar torkat och inte fungerar.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                Jag fick för mig när jag såg locket att man drycker ned läppen på locket vid påsättning, sedan sluter den tätt när man släpper,
                och öppnar på samma vis,
                men nu har väl packningar torkat och inte fungerar.
                Hirvi
                Det stämmer säkert! Jag tog några nya bilder efter att försiktigt ha rengjort! Det rödaktiga är nu återspeglingar av en röd tröja!
                Bifogade filer

Comment

Troligen en fiffig grej för den tiden,
                  trevligt att den är kvar.
                  Hirvi

Comment

Ja, förmodligen är det inte många lock som har bevarats!

Comment

Working...
                    X