Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo Borgström och Alsterfors

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bo Borgström och Alsterfors

Hej alla ni duktiga PES:are. Jag blir så ställd när jag hittar uppgift om att Bo Borgström skulle ha designat för Alsterfors glasbruk. Finns det någon med koll på Alsterfors som kan hjälpa mig med detta. Nog för att jag har hört och läst om att många designers var på olika glasbruk, men med anställning på ett glasbruk var det vanligt att man designade för konkurrerande företag också?
    Jag bifogar en bild på en ljusstake som påstås vara designad av Bo B för Alsterfors.

Är mycket tacksam för alla uppgifter jag kan få från detta forum.
    Bifogade filer

Lyfter frågan igen!!!! Finns det verkligen inte någon som kan ge mig lite upplysningar/svar om det här lilla bryderiet??? Känns lite märkligt när jag läser alla annars så välinformerade svar på andra frågor om designers och deras engagemang och flyttningar mellan olika glasbruk.

Comment

Tyvärr har jag inget att komma med, Alsterfors är ju lika synonymt med PO Ström som Åseda med Bo Borgström att det är svårt att hitta någon annan information...
      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Bo Berg ström o Alsterfors ganska otroligt

Jag trodde, men får öva, !!!!!!!
        Hade trott jag kunde länka t Tradera där det finns en exakt likadan t o m färg.

från Alsterfors glasbruk men osignerad, o vi vet ju att Tradera är ej helt att lita på !!!!!

Jag har googlat på dessa två tillsammans o jag kommer t sidor m liknande vaser o det förekommer, även om P O Ström förekommer mer frekvent.

Jag har ju fått lära mig själv en hel del Åseda Bo Bergström, Alsterfors Bo Bergström! Ju mer jag lärt mig, ju osannolikare verkar det även för mig.
        Man ska ha ett bättre "bevis" än en osignerad Tradera vas.

Men de facto kvarstår, det finns en exakt likadan vas som din o det förekommer fler sådana sammankopplingar.

Men det verkar verkligen underligt,o jag är lika nyfiken som ni , men tacksam för att lärt mig två glasbruks stil o två designer som sitter kvar

Hoppas vi finner lösningen, den kan vara som jag skrev, men det låter inte troligt
        Last edited by annestig; 2010-08-31, 20:47.

Comment

Nu är jag rätt säker, efter att ha bildgooglat o läst i bloggar.
          Bambuvaserna skapades ju när Bo Bergström, arbetade för Åseda glasbruk.

De finns de som säger att bambuvaser som är "utsvängda"nedtill kommer från Eneryda glasbruk.

Något jag varken vill eller vågar kommentera, efter att varit så kaxig fr början,

Nu har jag gjort det jag kan.
          Last edited by annestig; 2010-08-31, 21:05.

Comment

Förlåt men jag har nog varit lite otydlig. Det är inte jag som har den här ljusstaken utan bilden är tagen från Traderas auktion.

Jag har så svårt att tro att man som anställd vid ett företag kan designa för ett konkurrerande dito.

Jag kan inte hitta den här ljusstaken någonstans som Åseda därför frågan.
            Bay, Harley, cjf eller någon annan - hjälp om ni kan bringa klarhet i det här.

Comment

Jag är ledsen, men här går jag bet. Ska förmodligen en vända till glasarkivet om nån månad, ska se om jag möjligen hittar nåt där.

Comment

Working...
              X