Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två glas från Frödings Alster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Två glas från Frödings Alster

En hembygdsgård i Värmland har dessa två glas tillsammans med en möbel och med några andra föremål - allt har stått i Gustaf Frödings föräldrahem Alsters herrgård.
    Man vet intet om glasen i hembygdsföreningen.

Vad kan sägas om dessa båda glas? Vill tacka för senast med en beskrivning.

De är optikblåsta och puntlade.
    Mönstret kasat och konturmålat.
    Målade guldränder.
    Höjd c.a 15 cm.
    Vasen med den mindre gossen har sprickor i godset.
    Bifogade filer
    Last edited by Rebello; 2010-08-26, 08:56.

Kul att se Rebello!

Jag älskar Gustaf Frödings dikter.
    Tragiskt öde, men hans skrivna ord är underbara.
    "Gralstänk" kan jag rekommendera till dig Rebello, om du inte läst den?

Mvh Simco

Comment

Jo då - och där i dikten Gralstänk som inleder samlingen Gralstänk har jag hittat ett par rader som kan anknyta till graalglaset:

"Allt som är
      inom sitt skal
      en gnista bär
      som stänkt från gral"
      .

Det var från dikten Sagan om gral i en annan av Frödings diktsamlingar, Stänk och flikar, som disponent Ahlin i november 1916 hämtade namnet graalglas,
      i stället för det han först hade tänkt sig, nämligen trollglas.

Han citerade den sista raden i den tredje strofen då han berättade om att han hade funnit namnet graalglas för Orrefors då nya mellanskiktsdekor:

Fordom ett kärl av smaragd, som har flutit
      över i urtid av livets vin,
      nu kring sin dryck har det helt sig slutit,
      vinet är vordet rubin.

Enligt grallegenderna från c:a 1200 hade som genom ett under Kristi blod inneslutits i den Heliga Graal. Fröding skrev om vinet - jfr med vad nattvardsvinet symboliserar! Att knyta varunamnet till legenderna och till den Heliga skrift - det tyckte Ahlin kunde "tyckas anspråksfullt, men det ger jag den s.k. f-n i", skrev han.

Fröding hade skrivit i brev att han ville komma fram med ”ett storartat konstverk, innehållande himmel, jord och helvete”. Symbolen för denna strävan blev ordet Gral som har en nyckelställning i Frödings diktning 1896 – 98.
      Last edited by Rebello; 2010-08-26, 10:45. Anledning: ändrat om diktsamlingarna

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        - - -
        "Gralstänk" kan jag rekommendera till dig Rebello, om du inte läst den?

Mvh Simco
        Jag Googlade för några år sedan "vinet är vordet rubin".
        Fick då fram hela dikten Sagan om graal - och har den i datorn för citering!
        Det lär vara Ludvig Runeberg-sällskapet som har lagt ut diktklassiker på detta viset.

Kollade nu: jo det funkar! Det är "Projekt Runeberg".

Googlar man "Fröding - projekt Runeberg" så kan man välja diktsamlingar, bl.a. både Gralstänk och Stänk och flikar.
        Man kommer hit: http://runeberg.org/authors/froding.html .
        Last edited by Rebello; 2010-08-26, 10:45.

Comment

I det där Frödingrummet har man också ett skrivbord med

vad som kan vara Gustafs bläckhorn:
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
            Jo då - och där i dikten Gralstänk som inleder samlingen Gralstänk har jag hittat ett par rader som kan anknyta till graalglaset:

"Allt som är
            inom sitt skal
            en gnista bär
            som stänkt från gral"
            .

Det var från dikten Sagan om gral i en annan av Frödings diktsamlingar, Stänk och flikar, som disponent Ahlin i november 1916 hämtade namnet graalglas,
            i stället för det han först hade tänkt sig, nämligen trollglas.

Han citerade den sista raden i den tredje strofen då han berättade om att han hade funnit namnet graalglas för Orrefors då nya mellanskiktsdekor:

Fordom ett kärl av smaragd, som har flutit
            över i urtid av livets vin,
            nu kring sin dryck har det helt sig slutit,
            vinet är vordet rubin.

Enligt grallegenderna från c:a 1200 hade som genom ett under Kristi blod inneslutits i den Heliga Graal. Fröding skrev om vinet - jfr med vad nattvardsvinet symboliserar! Att knyta varunamnet till legenderna och till den Heliga skrift - det tyckte Ahlin kunde "tyckas anspråksfullt, men det ger jag den s.k. f-n i", skrev han.

Fröding hade skrivit i brev att han ville komma fram med ”ett storartat konstverk, innehållande himmel, jord och helvete”. Symbolen för denna strävan blev ordet Gral som har en nyckelställning i Frödings diktning 1896 – 98.
            Mycket intressant att få veta att Ahlin använde namnet graalglas från "Sagan om gral"!
            Jag har boken Gustaf Frödings samlade dikter, utgiven av Wahlström & Widstrand, som innehåller Frödings samtliga diktsamlingar från debuten "Gitarr och filharmonika" till "Reconvalecentia" som aldrig blev fullbordad och gavs ut 3 år efter Frödings död 1911.

Beträffande Gralstänk tycker jag att strof I är oerhört vacker:

Var Gral är vet ingen,
            men djupast i tingen
            bo gnistorna hemligen kvar
            av ljus, som i livsdrycken var.

Det krävs blott att gnida
            med sida mot sida
            två ting eller sammanslå två,
            att gnistor därur skola gå.

Och stundom det flammar
            ur murknade stammar
            en ljusglimt, fast flyktig och sval
            - en kvarstod av ljuset från Gral.

Och sök, skall du finna
            att också ur kvinna
            och man som ur trä eller sten
            går Gralgnistans flyktiga sken.

Som guldgrävarn guldfyndigheten
            kan ana av märken, I veten
            om sökandet närmar sig Gral
            av gnistornas ljusmängd och tal.

Att Ahlin gav "s.k. f-n i", att det kunde "tyckas anspråksfullt" att använda varunamnet Graal, stämmer väl bra överrens med Frödings beskrivning på skapandet av ”ett storartat konstverk, innehållande himmel, jord och helvete”.

Mycket kul att få se Frödings förmodade bläckhorn. Visa gärna fler bilder om du har!

Comment

Jag håller med dig simco om skönheten i den dikten.

Fröding diktar om själva sökandet efter Gral och om den som en gång skall göra fyndet. Vet inte om dessa två strofer i Sagan om gral stämmer in på min fars "fynd" av graaltekniken där i Orrefors sommaren 1916:

Den, som är älskad av Gud som av Satan,
              den, som har Gud liksom Satan kär,
              den, som går fram över Vintergatan,
              följd av all helvetes här,

kuvande himmelens hat mot de dömda
              med de förbannades kärleksbragd,
              han är den rätte, som finner det gömda
              vin i dess kärl av smaragd.

Men - snart måste vi tillbaka till den blå tråden om glasen!

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                - - -
                Mycket kul att få se Frödings förmodade bläckhorn. Visa gärna fler bilder om du har!
                Så mycket mer har jag inte från det Frödingrummet - förutom ett par tavlor. Det är den med Rackenkolonin förknippade Mangskogsonen Alfred Ekstam som har målat: dels Fröding, utifrån det välkända fotografiet, dels ett självporträtt.

Den här tråden har sitt upphov i en utflykt i Gustaf Frödings fotspår - sådan resrutt som framgår av minnestavlan. Från vägskälet där det var dans bort i vägen, via Mangskogs kyrka och ner till Slorudsborg. Det finns inget sparat av Gustafs saker i det rum där han bodde hos sin syster Matilda på Slorudsborg - men utsikten finns kvar - om än något förädrad. På Gustafs tid såg han älven bakom skogsridån nere till höger och vattnet i sjön Värmeln där borta vid Brunskogs kyrka, som ståtar på sin höjd "likt en bondbrud grann". I dag dock i en ny och storslagen skepnad efter en åskbrand för några år sedan. På minnestavlan vid Slorudsborg har det fallit bort ett litet viktigt ord ser jag: prästen i Mangskog var Gustafs fars kusin.

Efter allt detta utbyte med simco, med utvikningar till glasbegreppet graal, påminner jag om önskemålet:
                uppgifter om trådens båda vaser! När och var gjordes de?
                Bifogade filer
                Last edited by Rebello; 2010-08-26, 14:03.

Comment

Trevlig läsning, har personligen bott " borti-vägen" vid sjön Mangen i Mangskog, mot Slorud till. Fröding tillhör den skara av svenska poeter som jag gillar bäst.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

de e alltid lika kul läsning när du går igång på nått rebellodä ä att möe värmlänning i dä va glasa anbelanger så ä väll di i mary gregory stil å ka fälla te å mä vare jorde på EDA skulle tippe på sennt 1800 tal
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Trevlig läsning, har personligen bott " borti-vägen" vid sjön Mangen i Mangskog, mot Slorud till. Fröding tillhör den skara av svenska poeter som jag gillar bäst.
                      Då fanns väl inte Matildas bod med antik & kuriosa vid Slorudsborg - nedanför Gustaf Frödings fönster - i de uthus som syns på min bild. På en av salubodarna finns den vällingklocka som ringde in Annersch Jansa till måltiderna. Den lilla lockskålen på granntråden fyndade jag där. (Den påminde mej om Sandvik 1920-tal eller min fars Lindeforsglas från 1929-32.)

Det kanske inte är mer att säga om vaserna än att de är i Mary Gregorystil med pojke i landskap - från 1880-talet?
                      Ni tycker väl att jag kan läsa själv om detta. Gossen i rött här har samma emaljmålade stråk på sig som gossarna i Mangskog: http://www.antiquecolouredglass.info...%20Gregory.htm . Författaren till den sidan skriver att de flesta MG-glas vi ser i Europa gjordes vid Hahn-bruket i Gablonz i Böhmen, men också vid andra bruk där såsom Moser i Karlsbad. Något för Emil . . .

Tillägg: såg inte förrän nu då jag "ändrar" vad du har skrivit om Mary Gregory och Eda, harley. En får tâcke å hôppes på dä!
                      Bifogade filer
                      Last edited by Rebello; 2010-08-26, 16:43.

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                        Då fanns väl inte Matildas bod med antik & kuriosa vid Slorudsborg - nedanför Gustaf Frödings fönster - i de uthus som syns på min bild. På en av salubodarna finns den vällingklocka som ringde in Annersch Jansa till måltiderna. Den lilla lockskålen på granntråden fyndade jag där. (Den påminde mej om Sandvik 1920-tal eller min fars Lindeforsglas från 1929-32.)

Det kanske inte är mer att säga om vaserna än att de är i Mary Gregorystil med pojke i landskap - från 1880-talet?
                        Ni tycker väl att jag kan läsa själv om detta. Gossen i rött här har samma emaljmålade stråk på sig som gossarna i Mangskog: http://www.antiquecolouredglass.info...%20Gregory.htm .
                        här ha ja att vart nön gang..de e bra grannt där.. ja tänkte ta kort ja mä när ja va där...trevlitt ställe mä möe fine grejer
                        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

[QUOTE=Rebello;151402]Då fanns väl inte Matildas bod med antik & kuriosa vid Slorudsborg - nedanför Gustaf Frödings fönster - i de uthus som syns på min bild. På en av salubodarna finns den vällingklocka som ringde in Annersch Jansa till måltiderna. Den lilla lockskålen på granntråden fyndade jag där. (Den påminde mej om Sandvik 1920-tal eller min fars Lindeforsglas från 1929-32.)

Näe, turistnäringa va fell inte nået på den tia.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Minnesstenen i Mangskog där Takeneflickan och de andra dansade bort i vägen.

Av den något vattenskadade minnestavlan framgår det var de båda marygregory-pojkarna i dag dansar på sin blåa vaser. Tidigare var minnesrummet i prästgården - just där som Gustaf hade varit inneboende.
                            Bifogade filer

Comment

Tackar för trevlig information, vackra bilder och utbyte av prosa Rebello!

Bra att harley ryckte in som räddaren i nöden på sin blanka springare och informerade om "Mary Gregory"-glaset.
                              Att Äjth bott "bort i vägen" är ju inte fy skam.

Inför valet 2010:

Idealism och realism

Nu är jag led vid tidens schism
                              emellan jord och stjärnor.
                              Vår idealism och realism,
                              de klyva våra hjärnor.

Det ljugs, när porträtterat grus
                              får namn av konst och fägring.
                              En syn, som svävar skön och ljus
                              i skyn, är sann som hägring.

Men strunt är strunt och snus är snus,
                              om ock i gyllne dosor,