Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två glas från Frödings Alster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Som avrundning av den här tråden: mycken tack till simco, harley och Äjth för utbyte av både poesi och prosa - på bå fôlkmål och riks-svenska!

Och att harley på "sin blanka springare" hade svaret på min egentliga fråga - det kanske har en viss koppling till att hans bike stammar från "staterna" liksom Mary Gregory. Hon och hennes syster arbetade för the Boston and Sandwich Glass Company från 1885 till slutet av 1880-talet.

Springaren med harley uppå, har väl dessutom sökt sej till Eda mer än en gång - varför han bör ha en viss grund för sin attribuering dit. Jag ska dessutom skriva till den nya ledningen för Eda Glasbruksförening och fråga. Som nybliven medlem där bad jag nu i sommar om bilder på glas från Strömbergstiden på Eda - något som harley också efterlyste när vi skrev på Strömbergstråden. Och se: nu har man lagt ut tre bildgrupper på hemsidan!! http://www.edaglas.com/gallery1_2.html .

Ett medlemsskap rekommenderas, se hemsidan! Varje medlem får 2-4 exemplar per år av medlemstidningen "Glasbruksposten", som innehåller artiklar om glas, historiska byggnader i Eda glasbruk, gamla händelser och kuriosa från orten, aktuella händelser som påverkar föreningen, information om arrangemang och föreningsnyheter i allmänhet.

Tack vare utbytet på den här tråden, har jag fått stoff till en reserapport om resan "I Gustaf Frödings fotspår". Rapport dels till Gustaf Fröding-sällskapet och dels till Hembygdsföreningen i Mangskog. Länkar till dem:

Om Slorudsborg och Gustaf Frödings tid där http://matildasbod.se/froding/ och glaset m.m. i Matildas Bod http://www.matildasbod.se/ .

Comment

Nu har jag fått svar från Eda glasbruksförening.

Man skriver att man inte känner till några Mary Gregory-glas från Eda och att riktigt gamla vaser med blommotiv är något man kan väldigt lite om. Man planerar dock en studiegrupp just med målat glas som inriktning redan i vinter. Vidare ur brevet från ordföranden i föreningen:

"Vi har ju en del vaser och andra föremål som vi genom hörsägen vet kommer från Eda Glasbruk. Eftersom det saknas kataloger är dessa föremål av stor betydelse för vår forskning. Det är flera personer som tittat på Frödings vaser och den samlade meningen är att dom kommer från England. Något kasat motiv lär inte ha förekommit på Edaglas ej heller den stora veckade kanten. Det lär inte vara sista ordet om dessa objekt."

Tack till de flitigt jobbande glasvännerna i Eda!
      Last edited by Rebello; 2010-09-03, 17:59.

Comment

Jag trodde definitivt att dessa vaser var från Eda men om de själva inte tror det sätter jag faktiskt en liten slant på Limmared som hade stor produktion av målat glas och även då med mary gregory-stil, det finns bla. en hel del i 1902 års priskurant.

Comment

Tack för synpunkten, Legion! Finner du något liknande där i katalogen?
          Frågan lär som sagts vara något att fundera vidare på.

Jag har haft vissa tankar till det där med Hahn-bruket i Gablonz i Böhmen, men också på andra bruk där såsom Moser i Karlsbad.
          På den sida jag har länkat till tidigare på tråden skriver man ju,
          att de flesta mary gregory-glas som påträffas i Europa kommer från något av dessa bruk.
          Och Gustaf Fröding hade vistats ett år på en nervanstalt i Görlitz i Tyskland -
          förutom att han från och till under den första halvan av 1890-talet hade tillbringat flera år på anstalten Suttestad i Lillehammer.

Emil har inte yttrat sig här på tråden om mary gregory-glas från dessa bruk i det forna Tjeckoslovakien . . .
          Last edited by Rebello; 2010-09-03, 18:40.

Comment

Man lär så länge man lever, jag trodde det mesta Mary gregory-glaset kom från England men de säger att inget alls gjordes där
            Jag tror ändå på made in sweden

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
              Tack för synpunkten, Legion! Finner du något liknande där i katalogen?
              Om jag förstått saken rätt enligt länken är det bara siluetter av barn som avbildas i den "rätta" Mary gregory-stilen.
              Det jag hittade i kuranten är kvinnosiluetter och även någon man. Det har jag också trott vara MG-stil, men kanske inte då?

Comment

Allt talar nu för att dessa båda vaser i Mary Gregory-stil kommer från Hahn-bruket i Gablonz i Böhmen eller från något annat bruk där såsom Moser i Karlsbad.

Min pollet föll ner där när jag i dag resonerade om detta med min gode vän tysk- och svenskläraren. "Ja visst - det var i Bömen som Gustav Fröding vistades ett år på en nervanstalt: nämligen i Görlitz 1890. Du ska se att han förde med glasen hem därifrån! Dessutom gjorde Fröding sommaren 1905 en resa till Tyskland och Tyrolen."

Glasbruksföreningen i Eda avförde ju Eda glasbruk som upphov, och förde tankarna till England. Men två stora antikfirmor i England (som jag har googlat fram, varav en i London) menar att Mary Gregory-glas i Europa så gott som uteslutande kommer från Böhmen. Limmared är ju också avfört och att glasen kommer från USA är inte heller troligt, enligt Londonfirman.

Comment

Working...
                X