Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten lockskål [ID: Simon Gate, Sandvik]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Liten lockskål [ID: Simon Gate, Sandvik]

Vilket glasbruk och formgivare samt tidsperiod?

Både skål och lock är optikblåsta, sprängda och kantslipade. Odekorerade.
    Den bruna färgen är svagt rosatonad, men inte violett som någon bild kanske kan ge sken av.
    Höjd 12,5 och största diamter 9,5 cm.

Antikboden förmodar Arthur Percy?
    Lockets överdel påminner till formen om det på Lasses lockskål från Sandvik i #8 här, men dock inte riktigt lika, här tre homogena knoppar men i Lasses är det väl luft i den tredje uppifrån: http://www.precisensan.com/antikforu...hlight=Sandvik .
    Bifogade filer
    Last edited by Rebello; 2010-08-25, 18:47.

En titt i katalogerna ger träff på Sandviks modellnummer 754, vilket innebär ursprungsår 1918/19. Mycket fin skål!

Comment

Det där satt bra, Henrik! När jag såg den i Matildas bod vid Slorudsborg, så fick jag en känsla av Sandvik eller Lindefors. Men jag har inte sett den färgen från Lindefors - däremot påminner lockets form om locket i min avatar (bortsett från toppen), och båda har liknande svagmarkerad optikblåsning.

Kan Gate ha komponerat den för någon av mästarna Augustsson, Jakobsson eller Hirsch - eller vem är formgivaren och för vilken verkstad på Sandvik? Kan CBA eller någon annan veta något om detta . . . cjf eller har Henrik mera info?

I bilderna finns liknande former som i skålens nederdel hos en kanna i sodaglas av Gate, 1917 - och som hos lockets knopp (nåja) hos proppen till en punschflaska i bruntonat sodaglas, Sandvik, Gate, 1922.

Det finns en del att fynda på går´n där Gustaf Fröding gästade sin syster Matilda!
      Jfr http://www.precisensan.com/antikforu...t=23866&page=2 .
      Bifogade filer
      Last edited by Rebello; 2010-08-27, 08:17.

Comment

Det är Gate, G 754 är den fullständiga beteckningen som jag slarvade bort på vägen mellan bok och dator.

Frågan om hur de tidiga sandviksglasen etiketterades har varit uppe i annat sammanhang. Den tidigaste katalogen (1923) i stora tyska boken går helt under Orrefors flagg på omslaget. Sandviks glasbruk nämns endast som telegramadress. Två "fabrikationsmärken" presenteras, "Konstnär Edv. Hald, Orrefors bruks AB" och samma för SB.

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
          Det där satt bra, Henrik! När jag såg den i Matildas bod vid Slorudsborg, så fick jag en känsla av Sandvik eller Lindefors. Men jag har inte sett den färgen från Lindefors - däremot påminner lockets form om locket i min avatar (bortsett från toppen), och båda har liknande svagmarkerad optikblåsning.

Kan Gate ha komponerat den för någon av mästarna Augustsson, Jakobsson eller Hirsch - eller vem är formgivaren och för vilken verkstad på Sandvik? Kan CBA eller någon annan veta något om detta . . . cjf eller har Henrik mera info?

I bilderna finns liknande former som i skålens nederdel hos en kanna i sodaglas av Gate, 1917 - och som hos lockets knopp (nåja) hos proppen till en punschflaska i bruntonat sodaglas, Sandvik, Gate, 1922.

Det finns en del att fynda på går´n där Gustaf Fröding gästade sin syster Matilda!
          Jfr http://www.precisensan.com/antikforu...t=23866&page=2 .
          Jag är inte säker på att Gate gjorde alla ritningar med en speciell mästare i åtanke. I vissa fall hände det som när han och Augustsson under glada former arbetade tillsammans med ritningarna. Den här skålen är gissningsvis inte gjord för någon särskild mästare eftersom den inte representerar ett mycket avancerat arbete. Men det syns att det är skickliga glasblåsare som gjort den.

Comment

Tack för era svar, Henrik S och CBA!

Jo, CBA, jag fick direkt en känsla för skålen - brukar se när det är ett gott hantverk från hyttan - förutom en stor glaskonstnärs komposition. Det där med de tre mästarna var väl för att jag i yran efter Henriks svar drabbades av nostalgiska känslor om dessa "tre musketörer" - minns dem på nära håll från mina barndomsår.

Skålen är en liten pärla som hade hittat vägen från Hovmantorp till Boden nedanför Gustaf Frödings fönster på Slorudsborg. Jag gick med raka steg till den och ett par drivna vaser i liknande färg från Eda, graverade/slipade med ett stort fågelmotiv. Dessa senare motstod jag - hade helst velat ha dem utan dekoren.

Sådant samarbete som du nämner om mellan Simon G och Gustav A - det har Hald berättat ganska utförligt om i det radioprogram som har fått ett par separata trådar här på forumet http://www.precisensan.com/antikforu...d+radioprogram och Carl Hermelin har skrivit om sådant samarbete i Kronobergsboken 1973 - i minnen från ritkontoret på 1920-talets Orrefors.

Comment

Working...
            X