Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vaser eller vadå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vaser eller vadå?

Hittade dessa två på loppis idag, höjd 35cm botten Ø18cm och den lilla höjd 25cm botten Ø13cm. Får inte in lillfingret i den lilla så det är ju inga grövre kvastar de är gjorda för om det nu är vaser.
    Det syns lite vridningar i halsen annars så finns det inga orenheter eller blåsor i glaset. Slipat puntelmärke. Antar att de är ganska nya, det syns inget slitage på dem.
    Är det någon som känner igen dem?
    Last edited by Liljerik; 2008-05-01, 07:40.

Tanken går mot laborationer och experiment.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Tack för svar Sladden
      Jo, det kan man kanske tänka sig.....stora expriment. Men om det är till sådant så kanske de har lite ålder då...? Tänker att nutida labbglas säkert inte är handgjorda

Comment

Jag har svårt att tänka mig att detta är laboratorieglas. Om de är till för förvaring av kemikalier borde de vara slipade i halsen. Om de är avsedda för laborationer borde de vara blåsta med rund kolv då denna blir tåligare.
        Eller har jag fel?

Knepiga "flaskor".
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Ser ut som vaser för enskilda blommor, långskaftade rosor till exempel. Formen gör att vasen står stadigt och blomman lutar lite snyggt. Tycker att de verkar lite överdimensionerade dock. Men liksom Ballo tror jag inte att de har varit i närheten av något laboratorie i alla fall. Även om man för all del använde och använder flaskor utan inslipade proppar också, men de är vanligen stora, otympliga saker med rätt stora öppningar för diverseförvaring.

Comment

Bottenformen påminner om den här, den är dock lägre och vidare.
            Hörd 22cm. Bottendiameter 13 cm.
            Design: Bernadotte.
            Bifogade filer

Comment

FD Glasblåsaren

Min dotter hittade och köpte denna golv vas 70x28cm för ett par dagar sedan, jag friblåste sådana runt 1970,(jag fick ringa och tipsa) lägger med första glaset 1874 Fåglaviks Glasbruk! Ingemar N
              Bifogade filer
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
              X