Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare behöver hjälp...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Nybörjare behöver hjälp...

Har införskaffat mig några glasföremål idag. Har någon information om var de kunde ha tillverkats? Glasassietterna verkar vara gamla. Vasen har en hel del små repor under, verkar ha använts. Vasen är också mycket smutsig inuti, det är det som syns på bilden... Samtliga föremål har puntelmärke (tror jag i alla fall)
    Tacksam för all hjälp!
    Bifogade filer

Assietten i mitten är Åfors. Köpte själv ett par stycken förra veckan som är etikettmärkta. De jag köpte är gulare, uranglas?
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Välkommen hem från loppis!

Jag kan nog inte hjälpa dig var dina prylar är gjorda,
      kanske någon annan kan.

Du skriver att du vill lära dig, det kan ta sitt tag att lära allt om glas.

Assietterna och skålen får du ha på pressglashyllan, tror inte du har puntel på dom, fotringen kan vara finslipad (det som står mor bordet)
      då har det suttit en järnpuntel där.

Vasen ser ut att vara munblåst, puntelmärket kan jag inte se på den bilden,
      det kan bli svårt att få bort kalkavlagringen inne i vasen,
      så länge den är blöt ser det bra ut, när den torkat är det tillbaka.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Frågor...

Varför blir det bubblor i pressat glas?
        Sträcken, som syns i mitten av assietterna och locket till skålen, vad är det för nånting? Varför blir det så? Vad är det som gör att det blir sträck?

Jag tror att jag har missuppfattat begrepp puntelmärke, men det är inte så konstigt, jag har aldrig sett hur man tillverkar glasföremål i glashytta...

Jag har diskat upp vasen, få se hur det ser ut ikväll. Jag har redan en vas med vit hinna inuti. Var medveten om det när jag köpte. Men glasbruket är nedlagt och jag tänkte att det är bra att ha till jag hittar nåt i bättre skick
        Har inte möjlighet att ta med mig nån som kan det här på mina loppisrundor. Det enda sättet att lära mig är att köpa 5-20 kronors grejer och visa upp bilderna här
        Bifogade filer

Comment

Det är rätt bonnie, köp och fråga

Blåsor kan komma från olika orsaker, dom finns i regel i degeln där man fångar an glaset, många blåsare som tar glasmassa ur samma degel kan oxå skapa blåsor, i äldre glas blev det oftast blåsor för dom fick inte upp värmen på ugnarna under natten när glaset smältes, pressglas med mycket mönster
          i formen kunde dölja sådant till viss del,
          sträcken som du kallar det uppstod ofta när man pressar glast under hårt tryck, i äldre glas när glasmassan var hård, så kan man se klippet från saxen
          som ett streck, i den färdiga pjäsen.

Vasen är nog slipad i mynningen, därför behövdes ingen puntel,
          vasen är lite vågig i botten, det blev ofta så av vattenånga.

Vilket glasbruk menade du?
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Hallå Bonnie,
            Vet ingenting om glas, lite om det invädiga och om det är kalk brukar jag
            skölja med citronsyra upplöst i vatten och fortsätta behandlingen några gånger.
            vispa gärna med en sån där flaskborste. Skål.

Du har tur, för bättre ciceron än fågelskådaren Hirvi får man leta efter.

So long..

Comment

Tack så mycket för tips, hjälp och undervisning =) Jag tycker att det är svårt begripa en hel del om jag bara läser i böcker eller på nätet. Jag måste ha föremål i handen =) Komplettera den praktiska med den teoretiska biten. Varför det blir si och så osv...Måste kanske åka på studiebesök till nåt ställe, om det anordnas sådana.
              Den andra "gråa" vasen jag har är från Sölvehyttan.
              Last edited by bonnie; 2010-08-21, 18:23.

Comment

Tackar för glasbruket!
                Du får ta en vända över Höga kustenbron så är du snart i Fåglavik
                så löser vi lite problem.
                Hirvi

Comment

Ligger det så nära? Jag ska googla vart det är. Jag har semester en vecka till ;-)

Comment

Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                    Ligger det så nära? Jag ska googla vart det är. Jag har semester en vecka till ;-)
                    Ett stenkast för er norr om bron.
                    Hirvi

Comment

Då tar jag hojen! =)

Comment

Lockburken/lockskålen är tillverkad i Trelleborg. Har sett en identisk skål idag, med en gul etikett. "Trelleborg". Bra att veta
                        Här verkar det finnas en till http://precisensan.com/antikforum/sh...borgs-Glasbruk
                        bonnie

Comment

Working...
                        X