Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Eda?

Ni vet hur det är ni som är glasintresserade! Jo, jag fick syn på den här skålen/vasen/urnan; 9.5 cm hög. På ena sidan har den en silvermålning av spröda växter och en fjäril, samt silvermålning rint överkanten och runt fotringen. Den blå färgen förde mig omedelbart till Eda glasbruk, liksom silverdekoren, däremot blev jag förbryllad över de organsika reliefer som fanns runt om. Är jag helt fel ute här eller...?
    Har kikat på den blå Edatråden men finner inget liknande. Vad vet ni som jag inte känner till.
    Är denna från Eda eller icke? Tyvärr syns silverdekoren av växterna och fjärlien dåligt.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Gullaskruf har ju en del blått också......formen känns lite William Stenberg.

Comment

Nej inte Gullaskrufs glasbruk.

Comment

Jag tycker att det finns likheter med det organiska i denna. (f--ba---t dåligt foto, för övrigt!)

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Jag tycker att det finns likheter med det organiska i denna. (f--ba---t dåligt foto, för övrigt!)

http://www.precisensan.com/antikforu...&highlight=Eda
          Du skulle inte kunna beskriva föremålet med ord så att vi kan
          förstå bättre vad Du menar.

Comment

Svårt att uppskatta likheten, din har fot och ser ut att vara lite kantig, inte rund i sina former. Men visst, allt är möjligt...
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Snygg! den är möjligen inte till salu?

Comment

Äjth, Du skriver att Du är förbryllad över de organiska relieferna. Både Din och mina vaser verkar vara formblåsta. Dina reliefer går vertikalt medan mina vasers reliefer går horisontellt.

Jag säger inte att din vas är Eda, bara att det är fullt möjligt att så är fallet eftersom man uppenbarligen har använt motsvarande teknik.

---
                Vaserna har nu blivit två 10,5 cm resp 12,5 cm höga
                Bifogade filer

Comment

Vas 9 cm hög, mycket svagt gröntonat glas, kulslipad och etikettmärkt Eda. Bör vara samma grundmodell som Äjths, men här har man valt att inte ha den den drivna utsvängda mynningen.

Click image for larger version

Name:	Eda.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	534770Click image for larger version

Name:	Eda 2.jpg
Size:	64,6 KB
ID:	534771Click image for larger version

Name:	Eda det 1.jpg
Size:	60,4 KB
ID:	534772Click image for larger version

Name:	Eda det 2.jpg
Size:	57,6 KB
ID:	534773

Comment

Här finns en variant där man inte har drivit och vikt ut halsen.

Last edited by Kaptenen; 2012-05-09, 20:22.

Comment

Working...
                    X