Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Målad sejdel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Målad sejdel

Årets bästa köp är tveklöst denna målade sejdel, den känns rejält gammal med sitt lusiga glas och felvända hänkel, botten har vasst puntelmärke och ett rejält slitage. Den är bara helt rätt och visst finns det anledning att se glad ut med denna i handen
    Den är hyfsat stor med en höjd på 15cm och 11cm i diameter.
    En identisk fast med annan text finns på glasmuseet i Limmared, det samt att jag hittade den i Falkenberg gör att jag är ganska säker på ursprunget.

Faktum är att ingenstans hittar jag mer Limmaredsglas än där. antagligen pga att orterna för länge sedan hade en direktförbindelse via smalspårig järnväg.
    Bifogade filer

Sejdeln har den typiska rosmålningen som är vanligt förekommande på bla. brännvinsflaskor. Dekoren förekommer på många glasbruk både i Sverige och utrikes (Danmark ofta förekommande). Har en snarlik fast med annan text och målning. Min är målad i vitt med texten Till minne. Gunnar Lersjö har en med texten välkomen med ett ~ över "m". Lite intressant är att detta tecken tydligen användes i stället för att dubbeteckna.

Lersjö daterar sin till tidigt 1800-tal. Jag lutar nog att det rör sig om 1850-70.
    Särskilt trevlig din med rosmålningen.
    Här ser du en av brännvinsflaskorna.
    Last edited by Lars Kallin; 2010-07-28, 22:34.

Comment

Är rosorna vitmålade på insidan av sejdeln?
      Jag lutar också åt Kallins datering, men hänkeln är åt rätt håll så den skulle ev. kunna vara tidigare. Var rosmålningen speciellt populär 2:a halvan 1800? Mycket av det rosmålade jag haft och sett har haft Oscar ll:s monogram. Då rör det sig ju om tiden 1872-1907. Kan man på något sätt belägga när rosmålningen dök upp på glas?
      Mycket trevlig!
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Min sejdel har annan dekor men utförandet bär ändå likheter, tex med de tre ränderna runt mynningen, den kan beskådas här:

Vad gäller rosmålningen så återfinns ju den ofta på de mindre glasen med knapp som var populära runt mitten på 1800-talet och min lilla rosmålade schatullare bär inga direkta tecken på att vara äldre än så.

Comment

Rosmålare

Trevliga bägare ni visar i tråden, eftersom ni pratar rosor här så har jag en minneslapp här om en herre som skulle vara rosmålare, Franz Grimmer Österike,
          han skulle varit verksam i Fåglavik, Limmared och Eda,
          tydligen på båda sidor om år 1900, detta tillför väl inget i tråden
          tänkte bara nämna detta om någon annan hittar hans namn,
          jag vet faktiskt inget mera om denne man.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ja rosorna är vitmålade på insidan precis som på brännvinsflaskorna. När rosmålningen dök upp vet jag inte men vad jag kan säga om Limmared så fanns det med i priskuranterna från 1860-talet och framåt, men många av de brännvinsflaskor som målades här i Limmared tror jag är ganska sena, en bit in på 1900-talet. Sejdeln känns tidig, 1850-70 som LK säger låter rimligt.

Jag ska åka till museet idag och se vad jag kan hitta om sejdeln som står där. Turligt nog finns det ett digert registerprogram med all känd information om varje glasföremål.

Comment

Kolla på Museet om Franz Grimmer kan vara med Legion
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Nu har jag varit på museet och jag har även pratat med den som kan mest om Limmaredsglas, sejdeln på museet var hans tidigare och han säger att den och även min sannolikt är målad av en Johan Hagström som var den som främst målade dessa rosdekorer under senare delen av 1800-talet.
                Jag har jämfört sejdlarna och de är såpass lika att det är troligt att de är helt samtida och målade av samma person.
                1902 anställdes Berthold Braunstein som vid sidan av JH målade rosor på brännvinsflaskor på löpande band.
                De fyrkantiga brännvinsflaskorna på bilden har en vattentät proviniens då förutvarande ägare var Carl Brusewitz som ägde bruket från slutet av 1890-talet till 1937. Målningen på den större av flaskorna ska vara gjord av Braunstein som oftast komponerade målningen likadant, dessa flaskor finns det nästan hur många som helst av här omkring då de ofta inte är så gamla, eventuellt målade han dessa ända in på 40-50-talet.

Hirvi, det fanns österrikare och även tyskar i glasmåleriet på 1800-talet som bla lärde upp JH men han kommer inte ihåg några namn. Jag lägger Franz Grimmer på minnet, det går och ta reda på om man bara har tiden
                Bifogade filer

Comment

Förlåt en kanske dum fråga; hur bar man sig åt för att måla på insidan av flaskorna?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Förlåt en kanske dum fråga; hur bar man sig åt för att måla på insidan av flaskorna?
                    En liten, något böjd pensel.
                    Vill man prata svårmålat skall man titta på de små, kinesiska, snusflaskorna som är målade på insidan.
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Trevliga bägare ni visar i tråden, eftersom ni pratar rosor här så har jag en minneslapp här om en herre som skulle vara rosmålare, Franz Grimmer Österike,
                      han skulle varit verksam i Fåglavik, Limmared och Eda,
                      tydligen på båda sidor om år 1900, detta tillför väl inget i tråden
                      tänkte bara nämna detta om någon annan hittar hans namn,
                      jag vet faktiskt inget mera om denne man.
                      Hirvi
                      Kan det vara denne du menar?
                      Franz Josef Grimmer född 1874 i Arnsdorf. Arbetade på Hovmantorps glasmåleri 1906, Johansfors 1907-10,Hofmantorps Nya Glasbruk 1910-14, Eda 1914-. Tydligen flyttade familjen sedan till Österrike varifrån de 1920 kom åter till Hovmantorp. 1934 flyttade de till Åfors.
                      Uppgifterna kommer från Fogelberg/Holl, Wanderungen Deutscher Glashüttenleute...

Comment

Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
                        Kan det vara denne du menar?
                        Franz Josef Grimmer född 1874 i Arnsdorf. Arbetade på Hovmantorps glasmåleri 1906, Johansfors 1907-10,Hofmantorps Nya Glasbruk 1910-14, Eda 1914-. Tydligen flyttade familjen sedan till Österrike varifrån de 1920 kom åter till Hovmantorp. 1934 flyttade de till Åfors.
                        Uppgifterna kommer från Fogelberg/Holl, Wanderungen Deutscher Glashüttenleute...
                        Tackar för detta CBA, det kan ju vara denne mannen,
                        jag kan ju ha fel med glasbruken, detta med Eda skulle ju oxå stämma med år 1914 som jag hört, jag skall tala med en som nämde detta för mig.
                        tack så länge för uppgifterna.
                        Hirvi

Comment

Working...
                        X