Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan NÅgon HjÄlpa Mej Med Detta ?? [ID: Crystalex i Tjeckoslovakien]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kan NÅgon HjÄlpa Mej Med Detta ?? [ID: Crystalex i Tjeckoslovakien]

jag undrar om någon kan hjälpa mej att lösa detta med mej
    har letat igenom hela himlen efter liknande men till ingen hjälp
    den är ca 30 cm,hög. den är tung det finns inga stämplar på den
    enda tips jag fått är att den kan vara en Bömisk historia.
    vi fick den på 60,talet av våran farmor.
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-02-24, 10:10.

Nu kan jag ingenting om porslin, men formspråket, färgsättningen och måleriets geometri känns som empir för min del, och definitivt som något som skulle kunna komma ifrån 1850-talets Böhmen. Som sagt så vet jag inget konkret så det är bara en känsla, vi får se vad de som kan säger. Tjusig är den i alla fall!

Comment

Ofta gjorda i Tjeckoslovakien men kallas också böhmiskt glas. Din vas har ett överfång av vitt som sedan är nedslipat så att det underliggande glaset syns, blomdekoren oftast i emaljfärger. Sådana här glas görs även idag men det finns äldre av hög kvalitet som kan kosta en slant.Finns som ljusstakar, skålar, pokaler mm. Finns säkert någon mer här på PES som kan mer, har aldrig ägt någon så mina kunskaper är dåliga.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Var lite mer malle i det som tillverkades på 1800-talet. Alla vet vi vad malle är, tycker ni inte att denna riktigt lyser nyare produktion, det gör jag.
        Inte så att jag förkastar den.
        Till något som "ovanstående" förde med sig, kollade i bok och fann glas som jag har från 1840 visa det sig, där blev jag överraskad eftersom när jag köpte det antog att det var betydligt nyare.
        Så nu är frågan: Har jag fel här också?
        Det kan också var så att mitt glas är en senare kopia, tror faktist det.
        Men det vill man ju inte tro, eller hur?

Comment

du har nog rätt

jag tror inte min är så gammal tror den är köpt på 60 talet men jag vet ej om den var gammal då den är som sagt lite för fin för att vara GAMMAL.

Comment

Inget är för fint för att vara gammalt, gammalt är alltid det finaste i stort sett. Hade den varit från 1800-talets mitt så hade den varit ännu finare i mina ögon. Frågan är om inte det blir mer och mer tillrättalagt för Damer ju närmare nutiden man kommer, där har vi det.
            Kan vara sådana saker som påverkar en att inte direkt gilla det nyare.
            Det skall vara grabbiga prylar som är tillverkade för grabbar av grabbar.
            Så är det och inte något puttinutt underbart vackert.

Comment

Dessa tillverkades av Crystalex i Tjeckoslovakien ända in på 80-talet. De kan dock vara rätt dyra i en antikaffär.

MvH
              Emil

Comment

Working...
              X