Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orkar ni gissa? hörsägen eller sanning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orkar ni gissa? hörsägen eller sanning.

Vad tror ni att detta är. 36.5 cm långt. Öppen i bägge ändar. Fick ett svar från säljaren när jag frågade vad det var samt ungefär hur gammalt, men undrar om det verkligen kan stämma, Vad säger ni?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ljusrör från mitten av 1800-talet. För stöpning av ljus. Kan både vara äldre och senare.

Comment

Då var det som säljaren sa, för ljusstöpning, men vi funderade en del på hur man fick ut ljusen?? vet du LK? 1700-tal var det bud han gav mig. Kommer från en ålderdomlig gård i västergötland. Hunnhult.

Comment

Det ngick säkert fint att få ut ljusen om man värmde upp hylsan lite.
        Åldern på dessa ljusrör är väldigt svårt att sia om. i och för sig tycker jag ditt ser ganska ålderdomligt ut så man vet aldrig.

Comment

Jag har handlat bl.a den skänk jag visat tidigare, mässingsljusstaken jag visar nu, samt en del glas som kommer från samma hem som röret, flera av föremålen har varit tidigt 1800-tal och även från mitten av 1800-talet, så det finns skäl att tro att den kanske är från tidigt 1800-tal.

Comment

Trevlig sak, inte så ofta man ser dessa, skulle jag gissa ålder så får det bli närmare 1800 än 1850.

Comment

Working...
            X