Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gräddkannor - lika som bär?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gräddkannor - lika som bär?

Vid en första anblick två förutom färgen identiska gräddkannor men de små stjärnorna på den blå skiljer dem åt och gör attribueringen möjlig.
    Den blå finns med i Kostas priskurant från 1855 och den vita finns i Limmareds priskurant från 1860.
    Den blå har puntelmärke medans den vita har slipad fotring och spår efter en rörpuntel.
    Bifogade filer

Ja det var två raringar. Den lilla spegelbotten som stjärnorna ligger i, är den oval på Limmaredskannan? Blått är flott men den i klarglas gillar jag bäst ( färgad av bygdens anknytning till trots )
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja de är ovala,bilden ljuger lite.

Comment

Jag frågar därför jag fått för mig att de från Limmared kallas Lornjett.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kul att se syskon till gräddkannan.
          Den jag visar på bilden har dock fått sig en smäll på undersidan av hänkeln, så den lilla "knorren" saknas. Full med lusor och härligt slitage i botten.
          Bifogade filer

Comment

Ja den har varit med ett tag simco, inte konstigt i och för sig med kanske 150 år på nacken

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Jag frågar därför jag fått för mig att de från Limmared kallas Lornjett.
              Lornjett känner jag inte igen. I den äldsta kuranten kallas modellen "med kulor" och senare benämns den bara som "gräddkanna"

Kostas variant kallas "slätpressade"

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                Ja den har varit med ett tag simco, inte konstigt i och för sig med kanske 150 år på nacken
                Har man överlevt 2 världskrig så får man ha lite skavanker
                Kul att få veta att den fanns med i Kostas kurant 1855.

Comment

Den här tråden ger exempel på hur form och formspråk "snoddes" av andra än ursprungsglasbruket. Då formar dessutom såldes från glasbruk till glasbruk så vill jag mena att det är, i det närmaste, omöjligt att attributera äldre pressglas utan märkning.
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                    Vid en första anblick två förutom färgen identiska gräddkannor men de små stjärnorna på den blå skiljer dem åt och gör attribueringen möjlig.
                    Den blå finns med i Kostas priskurant från 1855 och den vita finns i Limmareds priskurant från 1860.
                    Den blå har puntelmärke medans den vita har slipad fotring och spår efter en rörpuntel.
                    En, om inte lika så nästan (den ofärgade), finns med i Gunnar Lersjös bok
                    Pressat Glas sid 49.
                    Uppges vara "Largent" "Gräddkanna med släta kulor" Reijmyre 1851.

Comment

Working...
                    X