Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotogen lampa i lila glas, finsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fotogen lampa i lila glas, finsk?

Hejsan!
    Har denna fotogenlampa i lila glas, som jag är säker på att jag sett någon stans förut.
    Finland poppar upp i mitt huvud, men det kan hända att jag blandar i hop formen med något annat finskt glas som jag sett.
    Någon som vet ursprunget på fotogenlampan?

Mvh Simco
    Bifogade filer

Jag får lite Tamara Aladin vibbar!

Comment

Förmodligen tänker du på Nanny Stills Pompadour-vaser och de snarlika som emellanåt säljs som Pompadour men egentligen kommer från italienska Empoli. Nederdelen är nämligen identisk formen på deras vaser som dock brukar vara i överfång (eller "cased glass" om jag använder uttrycket fel). Stilig pjäs hur som helst.

M.v.h.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Jag får lite Tamara Aladin vibbar!
        Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
        Förmodligen tänker du på Nanny Stills Pompadour-vaser och de snarlika som emellanåt säljs som Pompadour men egentligen kommer från italienska Empoli. Nederdelen är nämligen identisk formen på deras vaser som dock brukar vara i överfång (eller "cased glass" om jag använder uttrycket fel). Stilig pjäs hur som helst.

M.v.h.
        Det stämmer att Pompadour vaserna (speciellt de smala höga) är mycket lika i formen. Men precis som du skriver är de mycket tunga pjäser, med en rejäl botten med klart glas. Intressant med italienska Empoli, hade inte hört talas om det förut. Måste kolla upp detta!

Kaptenen, jag får också Tamara Aladin känsla. Hennes Carmen och Kielo- vaser har lite tunnare botten likt min fotogenlampa.

Detta får jag forska vidare på, kan ju hända att detta är en masstillverkad historia, men skulle ändå vara kul att veta.

Tack för era observationer och kommentarer!

Skulle någon dyka på en liknande är jag mycket tacksam för svar.

Mvh Simco

Comment

Helena Tynells solflaska har ju många italienska kopior..en tanke e ju att det även sneglats på Aladins alster.

Comment

Kika på vas 2443 (klarblå), här:

M.v.h.

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
              Helena Tynells solflaska har ju många italienska kopior..en tanke e ju att det även sneglats på Aladins alster.
              Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
              Kika på vas 2443 (klarblå), här:

M.v.h.
              Det var som tusan....

Tack för länken! Häftiga saker som jag totalt missat.
              Då borde ju rimligtvis denna vas som jag hittade på Tradera vara från italienska Empoli!
              Ser nu att nederdelan är det närmaste identisk med min lampa.

Bilden är lånad frän Tradera-säljaren lundelllover:
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X