Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ollers Alsterfors tänkte jag... [ID: Alsterfors Glasbruk Edvin Ollers]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ollers Alsterfors tänkte jag... [ID: Alsterfors Glasbruk Edvin Ollers]

...men blir mer och mer tveksam. Kan det vara Sandvik? Eller... nån som känner sig bekant med denna?

M.v.h.
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-03-17, 12:01.

Känns som om jag stöter på patrull med mina frågeställningar och kanske får jag skylla mig själv när jag utelämnat en rad detaljer

Vasen är 19.2 cm hög, 14.8 cm i övre diameter och 9.2 cm vid foten. Färgen och glasets tjocklek stämmer väl med mina andra pjäser av Ollers för Alsterfors men fotens "kula" ger mig bryderier (men jag har inte sett mycket av Ollers Alsterfors utöver mina egna).

M.v.h.
    Bifogade filer

Comment

Tyvärr så vet jag inte så mycket om Ollers Alsterforsglas Hade en artikel om honom men den har försvunnit i ett svart hål tycks det.
      DG

Comment

Jag vet inte om detta är någon direkt hjälp!

I "Sandviks Glasbruk: Här skapade Hald och Gate vackrare vardagsvara" av Nina Weibull, foto Leif R Jansson. (Antik & Auktion juni 1992) finns en bild på ett "violglas" med snarlik form. Pris 1923 3.60 kr. Referens finns till Agnes Hellner.

Men kulan saknas... och måttuppgifter saknas.
        Bifogade filer

Comment

Återigen tackar jag för era ansträngningar. Artikeln om Sandvik har jag men min vas är avsevärt rakare där den "klockar sig"; eller betydligt mindre utsvängd, om vi säger så. Vad gäller Ollers har jag en A&A 10/89 och den behandlar Kosta, Elme, Limmared, Åfors, S:t Eriks, Ekeby, Schreuder & Olsson men... inget Alsterfors. Dock får jag tillbaka vasens Ollerskänsla när jag nu tittar igenom artikeln.

Det var ett bra slag sedan jag frågade om mina andra pjäser och inlägget tycks inte finnas kvar (eller om det var på AP) men någonstans fanns det en utomordentligt kunnig kvinna på området, vi får välan hoppas att hon hittar hit...

Comment

Visst är det en Ollers vas från Alsterfors och formgiven under åren 1931-32. Tyvärr så är fotot för dåligt så man kan inte utläsa artikelnummret

Comment

Du är en klippa Bay. Nej, du är ett bergsmassiv av kunskap.

Å det vänligaste

på femte våningen

Comment

Working...
              X