Den här vasen är bara 10 cm hög. Lite rolig med de förgyllda figurerna runt basen, en massa dansande personer. Rejält sliten runt fotríngen. Någon som känner igen den, kanske?
Söffe
Maria! Det hade varit kul om mitt vore från samma tillverkare, med tanke på priset på dem. Men mitt glas är inte blåst utan pressat, med mycket tydlig press-skarv på ena sidan av glaset. Inspirationen är ju helt tydlig!
Söffe
Vasen är av svensk tillverkning och producerades vid Johansfors glasbruk under 1930-40-talen. Modellerna är en klar "inspiration" från firma Ludvig Mosers tillverkning.
Tack både Maria och Bay! Då gissade jag i alla fall någorlunda rätt på åldern, men helt fel på tillverkaren. Ja, inspirationen är så tydlig så de gränsar mot plagiat, kan man tycka.
Söffe
När jag köpte en likadan vas som din Söffe i tisdags, var jag bergsäker på att den var tillverkad av Walther & Söhne. När jag kom hem googlade jag och såg att de tyska glaset var märkt och förekommer i kuranter från 1930-1933. Året efter är serien Kunst-Dekor-Gläser försvunnen ur sortimentet. Jag blev riktigt glad och överraskad när jag av en slump fann denna tråd och attributionen till Johansfors glasbruk.
Höjden på min vas är 9,4 cm och i kuranten står det 9,5 och din är 10 cm, men jag förmodar att den är en halv centimeter kortare, för den verkar i allt identisk. Jag misstänker att Johansfors har köpt formarna från Walter & Söhne för frisen, inspirerad av Mosers ”Fipop”, tycks vara exakt samma. Jag lägger upp Siegmar Geiselbergers artikel från www.pressglas-korrespondenz.de
Comment