Traderaloppade ett glas i serien, får inte riktigt ihop det med vilket glas. Visst är det väl Adlercreutz samt Von Döbeln på mitt glas också, men med det finska lejonet i vapnet. Märkt IIttala.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
1808-1908
Collapse
X
-
klockrent fotat E.B snyggt.......Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggTraderaloppade ett glas i serien, får inte riktigt ihop det med vilket glas. Visst är det väl Adlercreutz samt Von Döbeln på mitt glas också, men med det finska lejonet i vapnet. Märkt IIttala.behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Tack Harley, ljuset var gynnsamt i morse!Ursprungligen postat av harley Visa inläggklockrent fotat E.B snyggt.......
Comment
-
Lyfter fram det här ämnet igen, mest därför att Eda Glasmuseum i år ägnar en monter åt formsnidaren Alfred Gustafsson. Han var en torparpojke född strax utanför Arvika 1867. Troligen arbetade han vid ett gjuteri i Arvika varifrån både Eda och Arvika beställde pressglasformar. 1892 reste han till Finland och blev formmästare
där. Han kom att göra formar till glas som hade avsikten att stärka den finska nationalkänslan när ryssarna drog åt tumskruvarna om storfurstendömet och är därför nämnd med aktning i den finska glaslitteraturen. Så sent som 2013 visades på Nationalmuseum i Helsingfors utställningen "En protest", där de här glasen jämte liknande från andra finska glasbruk. 1925 återvände Gustafsson till Arvika, arbetade som metallarbetare och dog 1940. I hans hembygd kände inte någon till hans storhet i Finland och därför gör nu Eda Glasmuseum ett försök att ändra på det. Kolla gärna på http:/pressglas-korrespondenz.de/aktuelles/pdf/pk-2015-1w-peltonen-eda-formenmacher-2015.pdf
Comment
-
Glömde säga att Adlercreutz och von Döbeln finns i två olika versioner. Porträtten har olika förebilder och vapnen är olika. Vapnet med facklan tillverkades första, men kritiserade eftersom det var en fantasiskapelse och ersattes med det finska vapnet. En kuriositet är också att Gustafsson gjorde porträtten rättvända i formen, varför de blev spegelvända på glasen. Därför bär von Döbeln sin ordensstjärna på sin högra sida!
Comment
-
-
Intressant info och bra gjort av Eda Glasmuseum att hedra Alfred Gustafsson som måste varit en riktigt skickligUrsprungligen postat av gärdsle Visa inläggLyfter fram det här ämnet igen, mest därför att Eda Glasmuseum i år ägnar en monter åt formsnidaren Alfred Gustafsson. Han var en torparpojke född strax utanför Arvika 1867. Troligen arbetade han vid ett gjuteri i Arvika varifrån både Eda och Arvika beställde pressglasformar. 1892 reste han till Finland och blev formmästare
där. Han kom att göra formar till glas som hade avsikten att stärka den finska nationalkänslan när ryssarna drog åt tumskruvarna om storfurstendömet och är därför nämnd med aktning i den finska glaslitteraturen. Så sent som 2013 visades på Nationalmuseum i Helsingfors utställningen "En protest", där de här glasen jämte liknande från andra finska glasbruk. 1925 återvände Gustafsson till Arvika, arbetade som metallarbetare och dog 1940. I hans hembygd kände inte någon till hans storhet i Finland och därför gör nu Eda Glasmuseum ett försök att ändra på det.
formmästare. Tack gärdsle
.
Comment
-
Comment
Comment