Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djuplila Jugendvas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Djuplila Jugendvas

En liten skönhet i mkt mörkt lila glas, endast 17 cm hög. Kulpuntlad botten. Vilket glasbruk ligger bakom? Inte så ofta detta mörka lila glas dyker upp. Hade en skål/vas men den var ngt ljusare, här kan endast kulören anas i motljus.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Djuplila färg - svartviolett

När du skriver om denna färg, "inte så ofta detta mörka lila glas dyker upp", då kommer jag att tänka på vad Knut Bergqvist har berättat om färgerna på de första Slottsglasen på Orrefors 1923. Men obs - utan att uttala mig om upphovet till din djuplila vas.

Av misstag beordrades ett par gubbar att skrota några lådor med de första Slottsglasen - beordrades av en mellanchef som inte uppskattade dem! Knut lyckades rädda ett par av lådorna där det bl. a. fanns några lila Slottsglas - de enda som fanns kvar av den ursprungliga svartvioletta färgen. "Vi försökte sedan smälta den färgen igen, men fick inte fram den ursprungliga, utan den blev mera svartgrön".

Det var tydligen inte så enkelt att ta fram detta djuplila glas - och med de extremt tunna slottsglasen krävdes det något extra för att de inte skulle verka ljusa. En sån tur att inte gubbarna hann skrota alla de glasen.
    Last edited by Rebello; 2010-02-07, 21:04.

Comment

Har avsikten varit att göra ett svart glas. Vill minnas att Bay en gång nämnde att svart glas var överfärgat rött glas. Rätta mig om jag har fel.
      Lasse

Comment

Working...
      X