Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kryopas från Pukeberg.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kryopas från Pukeberg.

Ett av mina inköp i helgen var denna skål på fot. Har för mig att det kallas för kreosot-känns som ett ord för asbets- eller något liknande. Kryosot? Glasbruk?
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Kan det vara Kryopas och bruket Åfors tro?

Comment

Sökte på båda delar och fick inte upp något som liknade skålen. Har sett vitt och svart i kombination men inte denna gröna och svarta.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Krysopras-grön skulle jag väl kalla färgen, krysopras är en kvartsvariant, men Kreosot var väl namnet på en kung av Mesopotamien?

Comment

Har sett ngt liknande framförallt i färgställningen och det glaset kom från Åfors.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Vet nu att ditt glas kommer från Pukeberg.

Comment

Lustigt, idag bläddrade jag i antiktidningarna och hittade en artikel om just Pukeberg. Den fyrkantiga klacken är visst typiskt för just det glasbruket och tillkomståren är 30tal.

Comment

Har oxå lagt märke till att priserna är tämligen höga på dessa föremål.

Comment

Jaså, hur höga? Har inte sett något till salu än så man vet ju inte om man gav för mycket. Den här kommer behållas och om jag har tur så får skålen sällskap imorgon. Någon som ska till den lilla orten Åmmeberg på antikmässa? Hjälper en kompis att packa upp och göra iordning så jag åker redan halv 6, men det är öppet för alla utan stängsel och inträde så handlarna brukar vara där redan vid 6. Har faktiskt handlat en del roligt där men jag är ganska bred i mina inköp så det är inte ofta man går tomhänt därifrån.

Comment

Fann en liten skål som påminner om din Pukebergsskål Tingeling, färgställning och lite av formen som skvallrar 30-tal cirka. Känner mig plötsligt väldigt osäker på åldern, om den är från tiden eller nyproducerad. Själva skålen är väldigt lätt medan foten är tung. Bilden blev kanske inte så bra.
                    Gällande priset på din skål, såg jag en exakt likadan i somras med en prislapp på 900 sek.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Äjth; 2007-01-25, 23:53.

Comment

Kryopas heter serien från Pukebergs glasbruk. Introduserades 1926. Fins i denna färg, grön/svart och bege/svart. Prisena brukar vara ganska höga. Såg ett par äggkoppar ute nu på Tradera till ett bra pris.

Comment

Ingår bägge skålarna i den serien?

Comment

Såg denna auktionen med ett likadan akål Tingeling har.

Krb, kan du länka till de där äggkopparna? jag sökte men hittade inget.
                          Last edited by Äjth; 2007-01-26, 09:38.

Comment

Äjth Skålarna är båda kryopas. Sök på kryopas, även i objektbes, eller säljare "Hyttsnok"

Comment

Tack! fann dem på hyttsnok.

Comment

Working...
                              X