Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasbruk i Älghults socken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasbruk i Älghults socken

Glasbruk i Älghults socken

Jag har suttit och läst en trevlig redogörelse om Glasbruken i Älghults socken.
    Boken är Älghults-krönika 1965
    Den ges ut av Älghults sockens Hembygdsförening och kommer årligen.

Artikeln är skriven av Jarl Weidow, och är ett utdrag ur hans arbete ””Namn kring Svenska glasbruk 1555-1965” Tyvärr så verkar det svårt att få tag i denna bok jag har letat efter den
    på nätet men utan resultat.

Då Weidow härstammar från Älghult så har han sammanställt glasbruken som fanns i trakten.

Jag har tagit mig friheten att använda en del av detta materiel för en sammanställning och fortsatt framåt lite i tiden

Bockaskruvs Glasbruk 1863-1888

1815 fick Peter Rydén privilegier att anlägga ett pappersbruk på Bockaskruvs Qvarngård
    Detta pappersbruk las ner 1872
    1863 startar Bockaskruvs glasbruk av Carl Gottfrid Berg m.fl
    1888 nedlagt och flyttas till Rydefors.
    Tillverkningen lär främst ha varit buteljer och råvaran har hämtats ur grustag.

Rydefors Glasbruk 1888-1977

1888 startade glasbruket när det flyttades från Bockaskruv av brukspatron Carl Gottfrid Berg
    1903 läggs driften ner
    1912 återupptas drift vid Rydefors igen.
    1977 nedlägges driften för gott. Finns också en uppgift om 1970
    Tillverkningen tycks ha varit sodaglas under lång tid. Tidigt tillverkades
    även flaskor.

Björkå Glasbruk 1872-1962

1872 anlagt av Abraham Jakob Abrahamsson Furuby
    1883 konkurs
    1908 nystart av glasbruket
    1933 konkurs igen men fortsatt drift i ny regi
    1961 konkurs
    1962 nystart igen men åter konkurs
    1964 försålt till Emmaus-stiftelsen som fortfarande driver sin verksamhet där.
    Tillverkningen har främst varit emballageglas.

Kronofors Glasbruk 1873-1928 (Fröseke)

1873 anlagt av hemmansägare Samuel Carlsson Ekagård m. fl.
    1888 konkurs och nystart med ny ägare
    1918 hyttan nerbrunnen och återuppbyggd
    1928 Nedlagt Sista smältan den 27/6
    1931 Fönsterglasbrukens AB upphört firmanamnet ändrat till AB Glava Glasbruk Kronofors
    Jag har inte fått fram om något glas tillverkades efter 1928
    Tillverkningen har varit buteljer och fönsterglas.

Alsterfors glasbruk 1885-1980

1857 anlades ett järnbruk av Åldermannen Erland Gustaf Petterson Alsters gård.
    1885 lades järnbruket ner och ersattes med ett glasbruk av Brukspatron P.M. Thorén
    1886 byggdes hyttan färdig men Petterson fick aldrig uppleva detta då han dog samma år
    1980 lades hyttan ner.

Tillverkningen har bestått av både sodaglas och kristall. En hel del konstglas och servisglas har tillverkats.

Berghems Glasbruk 1887-1951.

1887 anlades bruket av Gästgivaren A.A. Berggren Älghults Kulla och glasblåsare Lorens Gleisner
    1891 driften nedlagd 1/10 Hyttan brann nov samma år
    1893 Hyttan återuppbyggd
    1898 konkurs
    1903 nystart av flera intressenter
    1909 driften nerlagd
    1912 bolaget upplöst
    1914 nystart
    1917 hyttan nerbrunnen men återuppbyggd
    1951 nedlagt samt uppköpt av Svenska Hushållsglasfabrikanternas Förening ?

Tillverkning av både sodaglas och kristallglas.

Idesjö Glasbruk 1887-1935

1887 anlades bruket av glasblåsare C.G. Petterson Pukeberg m.fl
    1935 nedlagt sista smältan 13/12
    1936 företogs ombyggnader vid bruket
    1937 inköpt av Svenska Hushållsglasfabrikanternas Förening ?
    1937 bruket definitivt nedlagt

Glasbruket tillverkade kaffekulor och emballageglas. Jag har sett pressglastallrikar
    Från glasbruket.

Långaskruv Glasbruk 1894-1898

1894 anlades bruket av Hyttmästare J.G Kindberg Gullaskruv m.fl.
    1897 hyttan nerbrunnen och återuppbyggd
    1898 hyttan nerbrunnen återigen när den var färdigbyggd
    1898 inköpt av Brukspatron C.A Svensson Flygsfors varefter hyttan blev definitivt nedlagd

Rent fönsterglasbruk Tillverkning ca 150 ton/år

Flöxhult Glasbruk 1895-1910

1571 Flöxhult säteri ägare översten Nils Persson Silversparre
    1895 anlades glasbruket av godsägare Rudolf Hagström Flöxhult m. fl.
    1910 nedlagt

Tillverkning av sodaglas.

Hofgårds glasbruk 1898-1923

1227 Hovgård säteri Häradshövding Peder Jonsson
    1898 anlades glasbruket av godägare A.E Slettengren m.fl.
    1923 nedlagt (man fortsatte de närmaste åren avyttra det lager som fanns)
    1929 hyttan riven

Tillverkningen bestod av fönsterglas

Idesjö II-Berghälla Glasbruk 1905-1906

1905 anlagt av glasblåsarmästare Emil Sjölander
    1906 nedlagt Glasugnen misslyckades

Sjölander var mästare i Idesjö Glasbruk. Av överskottsglas i deglarna tillverkade han efter
    Arbetets slut mindre glaskulor som han folierade och sålde som julgranskulor. Han tillverkade även större kulor som var avsedda som trädgårdsprydnader.
    Han byggde därför en egen liten hytta med en experimentugn för att framställa egen glasmassa och starta en egen tillverkning. Han gjorde totalt 8 smältor med dåligt resultat varför han släckte ugnen.

Älghult Glasbruk 1933-2002

1933 startades glasbruket av disp Carl Johansson Älghult m.fl.
    2002 nedlagt.

I början tillverkades sodaglas i form av flaskor och burkar. Senare startade en stor tillverkning av servisglas och restaurangglas. En hel del kristall har också tillverkats.

Kulla Glasbruk 1935-1938

1935 anlagt av Elsa Blad m, fl.
    1938 nedlagt. Bolaget upplöst.
    1939 inköpt av Svenska Hushållsglasfabrikanternas Förening ?
    1944 sålt för etablering av träindustri-

Tillverkade soda- och halvkristallglas

En reflektion som man gör är att Älghults kommun är den kommun där flest glasbruk har anlagt,
    Flera av dessa bruk ligger vid Alsterån där även i äldre tid flera järnbruk anlades.
    I sammanställningen har jag inte tagit med de studioglashyttor som har anlagts senare. De får väl komma i en senare redogörelse.
    Jag kommer att ha det hektiskt i sommar om jag skall åka runt och försöka hitta rester efter alla dessa glasbruk

Det här blev ett långt inlägg men hoppas att någon orkar läsa det.
    Påpekas kan att jag inte tagit med alla delägare som startade bruken. Inte heller har jag tagit med alla bolagsbyten och de då ändrade namnen
    DG

Comment

Jag orkar.
      Här är några jag aldrig hört talas om.
      Inte så konstigt kanske då flera av dem lagts ner för mer än 100 år sedan.

Comment

Roligt att Du läste Kecke. Vi hörs
        Lasse

Comment

Jag orkar också! Kul läsning, och lycka till med letandet. Har du hyggligt exakta uppgifter på var alla låg?

Comment

De flesta har en ganska hygglig platsbeskrivning i Mifos undersökning av förorenade platser runt gamla glasbruk. Så finns det ju fortfarande personer som har en aning om var glasbruken har legat.
            Men det klart att det kan vara som när en bekant kom till Flerohopp och frågade en person var glasbruket hade legat. Svaret blev "Har det funnits ett glasbruk här!!"
            Hoppas att man inte träffar på sådana personer
            Lasse

Comment

Jätteintressant läsning Lasse, Tänk att min Far, Farfar med familj (det måste ha varit kring 1840 - 1850) är uppväxt vid Alsterån, samt denne Rubus (men det var långt innan nu). Platsen heter Vackerslätt (hos gemene man).
              Här låg en Tågstation samt drev vi ett tegelbruk där.
              Efter bar det av så långt som till Bäckebo. Sist jag var där fanns
              det några hus kvar, annars mest skog. En plats som gör skäl för namnet.
              Ja, nu hade man velat ha en fast linje till himlen. .
              Last edited by Rubus Arcticus; 2010-01-23, 12:59.
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Som man kan se så köptes flera glasbruk upp av Svenska Hushållsglasfabrikanternas Förening Detta gjordes när glasbruken las ner.
                Jag har letat efter uppgifter om denna förening. Vet någon om den så skriv några rader. Att de köpte dessa glasbruk förstår jag Det var väl att slippa konkurrenter i deras tillverkning.
                DG

Comment

Den här boken finns:
                  Författare Anderbjörk, Jan Erik
                  titel Svenska hushållsglasfabrikanternas förening. Svenska glasbruksföreningen : 1912-1962 / <utarbetad av Jan Erik Anderbjörk>
                  språk SVENSKA
                  upplaga/år 1962
                  ort/förlag Växjö : Svenska glasbruksfören.

Comment

Tack Bay

Comment

Jag har beställt boken Kommer om någon dag.
                      DG

Comment

Nu har boken kommit. En hel del läsning faktiskt. Får se vad det ger.
                        DG

Comment

Varför inte göra en rundtur...

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          [Jag kommer att ha det hektiskt i sommar om jag skall åka runt och försöka hitta rester efter alla dessa glasbruk
                          Lägg in Åkvarn-Björkå, Flöxhult, Hovgård, Idesjö, Bockaskruv, Rydefors, Fröseke, Långaskruv, Alsterfors, Älghult, Hältekärr och Åkvarn-Björkå igen i tur och ordning i din GPS så kommer kanske din tur runt de gamla bruksplatserna att gå fortare.

Comment

Tekniknörden har ingen GPS. Har varit på de flesta platserna så jag hittar nog. Däremot kan det vara svårt att hitta precis var glasbruket har kegat om de la ner det redan irunt sekelskiftet.
                            DG

Comment

Jag cyklade fort och idogt på asfalts- och grusvägarna till, från och runt Älghult och förbi flera av dessa bruksplatser i mitten av 1980-talet (när jag tränade inför Vättern runt... Häpp!) och känner området någorlunda varför jag föreslog rundturen. Tänkte förresten just inte på bruksplatser då. Intresset för glas och porslin m.m. var visserligen levande för mig även på den tiden men som tonåring var det inget att berätta om för andra då Bruket i Åseda, där jag bodde under min uppväxt, slog igen under 70-talet varför glas sällan diskuterades i samhället (i alla fall inte i positiva ordalag - Glasbruk betydde förlorade arbetstillfällen, alkoholism och annan allmän olycka som sprang ur nedläggning och var inget att tycka om.) Tråkigt men så var det... Det är 22 år sedan jag flyttade men jag vet att det fortfarande är på det viset på orten för några av de människor som fortfarande lever och bor kvar.

Att det är svårt att hitta exakt lokal längs din sträcka omkring Alsterån i och omkring Älghult kan jag abslout tänka mig rent geografiskt. Jag kan också tro att nedläggningar även sedan långt tillbaka, även 100 år och mer, i området kan hämmas av det jag just berättat att jag upplevde under min uppväxt och av att människorna som bor i eller omkring exempelvis Flöxhult inte äger möjligheten att berätta ens var bruket kunde tänkas ligga eftersom deras föräldrar, far- och/eller morföräldrar som jobbade eller bodde i närheten av bruket ens ville prata om det. De försörjde sig av något annat därefter eller flyttade och det var det de i så fall pratade om.

Det är en tjurig bygd!

GPS är förstås av ringa vikt när man hittar och du får se mitt förra inlägg OCH detta som ett bevis för att din tråd var intressant.
                              Last edited by brattensby; 2010-01-31, 06:15.

Comment

Working...
                              X