Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fin påmålning eller hur? Vilka glasbruk gjorde sådana här?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Fin påmålning eller hur? Vilka glasbruk gjorde sådana här?

Denna vas tycker jag har en fantastisk målning. Är det utfört här i landet tror ni?
    Bifogade filer

Faktiskt riktigt läcker som objekt. Känns väl 40-tal, fast skulle kunna vara en aning tidigare eller senare. Tänker på engelska blommiga tapeter och kriget. Fast enkla ängsblommor och gräsvippor är nordiska i smaken. Kul att det är sån skillnad på de tre sidorna, fritt och fint målat. Tror knappast den är svensk, men väldigt trevlig.

Tycker
    Lupo

Comment

Jag förstår hur Du tänker om tillverkning på 40-talet men jag tror att vi åtminstone behöver gå 40 år längre tillbaka i tiden. Jag är inte helt säker på att det är en vas utan jag tror utan att ha måtten helt klara för mig, att det kan vara ett glas till en vattenkaraff som ofta stod på nattduksbordet. Jag håller med om att den känns svensk utifrån blomstervalet och den är tillverkad i opalglas som ibland kallas mjölkglas.

Hur ser den ut i botten?

Comment

Hej och tack för era synpunkter. Den är plan i botten. Bild kan inte komma förrän Tisdag.
        Den har liksom nålstick i massan runt mitten undertill. Små (mycket små)fördjupningar i glasmassan. Ja, den känns nästan för liten som vas och lite för stor som glas.
        Jag får nog hålla med Kaptenen vad gäller ålder. Vilka glasbruk producerade opalglas i Sverige?

Comment

Jag skulle också sätta den här till runt 1900. Ett flertal svenska bruk hade tillverkning av opalt prydnadsglas, bla. Limmared gjorde väldiga mängder men med denna vas/glas får jag en känsla av Eda.

Comment

Här kommer nu en bild på undersidan. Kanske inte så intressant, men jag sa att jag skulle lägga ut den.
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X