Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny el. Gammal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ny el. Gammal?

ca 18 cm hög. Väldigt mkt bubblor i. Med ny menar jag, tillverkad de sista två årtiondena. Med gammal; de första årtiondena på 1900-talet. Den är asymmetrisk. Inget puntelmärke.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

62 visningar och ingen reflektion över denna vas! Ok, då får frågan falla.

Comment

Efter två glaskurser vet jag att jag i stort sett inget vet . Så detta får du ta som det är. B.la Eda har gjort glas med vriden optik. Din vas kallas nog täträfflad vriden optik. Den är förbaskat fin tycker jag.
      Hälsningar novisen K-trollet.

Comment

Optisk vredet hedder tekniken.
        Ny ja det er den - jeg giver den op til 50 år.
        Punktelmærke, men er den ikke kuglet i bunden. Håndlavet er den under alle omstændigheder.
        Hals ikke klippet med en saks - så det taler for nyere.

Comment

Ingen bortslipning av puntelmärke, mönstret fortsätter under basen.

Comment

Jag tycker halsens utformning kraftigt påminner om en del av Gullaskruvs flaskor.

Tillverkat efter gamla metoder anfångad på halvpost därav de extra sömmen runt halsens övergång nedåt. Avskrängt vid blåsningen därav slipningen vid mynningen.

Ny eller gammal. Säkerligen från 20-talet och framåt. Det enda jag kan garantera är att den inte är antik.

Comment

Jag kan ju ingenting, men jag tycker den är vacker, tänk den stå på ett fönsterbräde med ljuset som faller igenom. Eller med bara en enda utslagen vit ros i...

Comment

Tack så mkt Mimmi, du borde nästan FÅ den bara för att du gör bilden så vacker i mitt sinne
                Tack Lars K för att du sätter ord på och förklarar det jag undrat över gällande fogen nedanför halsen.

Comment

Working...
                X