Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga: Simon Gate G65 på Tradera? Är det rätt vas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Simon Gate G65 på Tradera? Är det rätt vas?

Hej!

Jag hittade denna vas på Tradera som säljaren påstår är en Simon Gate G65, både min sambo och jag betvivlar att detta kan vara korrekt. Länk till auktionen http://www.tradera.com/Gate-Sandvik-...tion_104488039

Jag har denna vas själv (som synes på min profilbild), inköpt hos en välrenommerad antikhandlare i Vänersborg och min sambo har sett den jämföras med en bild ur en bok om sandviks produktion.
    Länk till större bild på min vas http://picasaweb.google.com/Bonsaism...16668924622498

Jag kontaktade säljaren och sa att jag var tveksam till att det var en Gate G65 men han insisterade på att jag hade fel.

Hittade även länk har på PES med en vas som ser ut precis som min.

Vad tror ni?

Det ser inte ut att vara samma vasmodell. Din är optikblåst och det är inte Traderavasen, vad jag kan se. Men jag är inte så hemma på Gate-glas.

Comment

Tittade på de jag har, 3 st. Alla har "brytningar" i glaset. Den på Tradera är helt slät. I övrigt ser de lika ut. Har vid några tillfällen sett snarlika olika föremål från Sandvik som varit av danskt ursprung enligt uppgift. Tror inte att den gjorts som förfalskning. Snarare snarlik eller att Sandvik möjligen gjort en slät modell. In med experterna på glas.

Comment

Tack för svar! Det vore trevligt med lite glasexperter också. Jag får fortsätta vänta och hoppas på fler svar :-)

Personligen så är jag så förtjust i min vas (det var det första glasföremål jag förälskade mig i) så om det är en Gate eller inte som står på min hylla gör mig inte så mkt. Den är underbar ändå. Men som sagt, nyfiken är man, särskilt som säljaren uttalade sig så tvärsäkert om att det var en Gate G65 han hade ute till försäljning.

Comment

Hej Mika
          Visst är det en Simon Gate nr G 65 du har
          Orrefors Sandviks Hofmantorps Glasbruk.
          1917-18 formgavs den , vit och färgad
          mest poppis var brun ( sodaglas )sulfitglas
          detta från min katalog 1925
          Mvh Ringe

Comment

Working...
          X