Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför blir glaset mjölkigt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Varför blir glaset mjölkigt?

Jag har samlat på mig rökfärgat glas från 50-60-talet som jag använder till vardags. De är av samma modell men köpta vid olika tidpunkter. Eftersom jag använder dem till vardags så diskar jag dem i maskin. Nu visar det sig att en del blir mjlkiga, "korrosion" kallar dom det nog i reklamen för nåt undermedel.
    Min fråga är varför bara en del glas drabbas av detta och inte alla?

Som du skriver, de är köpta vid olika tidpunkter och hör inte till samma "kull". Glassammansättningen är inte exakt densamma från gång till gång kan jag tänka mig och "svagheten" för denna korrision ligger säkert i tillverkningsproceduren. Maskindisk är egentligen inte att föredra för vare sig glas eller porslin. Att diska enstaka gånger är väl ok, men daglig disk förstör materialet. Vi har själva en grön glasserie vi använder varje dag och de är förstörda, i stort sett, allihop p.g.a disken. Först trodde jag det hade att göra med att vi alltid drack Juice ur dem, men vore kraftiga kaffeglas förstörs på samma sätt. Om du vill exprimentera med ett av dina glas så använd stålull med tvål i och diska glaset med med försiktighet, i bästa fall kan en del mjölkighet försvinna.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack för svar. Ska prova med stålull på de som ser värst ut.

Comment

Jag tycker att det låter som kalkbeläggningar. Använder du diskmaskinssalt? Jag vet inte hur vattnet är där du bor, men här i Uppsala är det nödvändigt, och det kan ju vara värt att testa. Finns på diskmedelshyllan i snabbköpet. Det bästa är att inte låta glasen torka i diskmaskinen utan att torka dem för hand, men vem har tid med det? Stålull tycker jag låter vanskligt. Repiga glas är väl inte bättre än mjölkiga? Själv brukar jag låta glasen ligga i blöt i varmt vatten med ättika i en stund med jämna mellanrum, och sedan skölja av dem. Då blir de gnistrande rena!
        [I]It's nice to be green[/I]

Comment

Jag föreslog stålull med tvål att försiktigt använda på ett glas som expriment. Har lyckats själv att få bort denna mjölkighet. Repor blir det inte på soda-glas så lätt, men annars ska man naturligtvis inte använda material som repar eller ens köra i diskmaskin under lång tid. Vi använder salt i maskinen men våra glas blir ändå vita, har samma kalkhaltiga hårda vatten här som i Uppsala. Eller var det mjukt? Bodde där under fem år när jag pluggade.

Comment

Mycket kalk=hårt! Man kan ju justera saltmängden på de flesta maskiner, men det kanske du har gjort. Fabriksinställningen brukar vara medel, men jag har satt min på max.

Har du provat med ättika? Om det är en yttre beläggning brukar det funka jättebra.

Comment

Har prövat allt!! men det är som att det gått in i glaset och gjort ytan sträv, inget hjälper. Glasen är gröna och som jag skrev vi använder dem till juice,syran kan ha sin roll i det hela oxå.

Comment

Vad tråkigt! Men det är väl som du säger, glas tål inte vad som helst. Det är ju faktiskt ett poröst material som påverkas av vätskor och kemikalier. Då förstår jag att det kan fungera med stålull, fast jag tycker fortfarande att det låter lite brutalt . Men om glasen ändå knappt går att använda så kan man ju experimentera. Det kanske skulle fungera med något milt slipmedel som vissa sorters silverputs, eller sånt man gör rent glasspishällar med? Men det kanske du också har testat. Jag tror dej när du säger att du testat allt och ska sluta att ge goda råd nu. Hoppas i alla fall att ni hann använda dem i många år innan förfallet! Jag tycker ändå att det är viktigt att man använder sina vackra saker, inte minst till vardags.

Comment

Lyckades inte få bort det mjölkiga med svinto. Jag får väl låta dom gå i glasåtervinningen.

Comment

Ett "husknep" jag har lärt mig som faktiskt funkar på gamla glas är att ställa dem över natten fyllda med riktigt stark diskmedelslösning eller annat starkt rengöringsmedel (typ WC rent el dyl). På morgon därpå diska ur glasen med svamp eller något annat mjukt. I de fall själva beläggningen går att lösa upp och inte har "etsat" i glaset brukar det mesta försvinna. Jag har utfört denna mirakelkur på glas jag hittat på loppis och på en del funkar det - en del inte. Kanske värt ett försök?

Comment

För egen del har jag sett att maskindisk gör en "etsning" i glaset, och då är det inte så mycket att göra. Beläggningar brukar det emellanåt gå att få bort med maskindiskmedel, de bildas nog inte av detta.

Sens moral, är man rädd om sina glassaker ska man vara försiktig med varmt vatten och aggresiva diskmedel.
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Glasforskningsinsitutet, populärt kallat Glafo, har publicerat en liten skrift om glas och maskindisk. De konstaterar tyvärr att "Glasytor som blivit ?mjölkiga? genom maskindiskning går inte att återställa idag." Men det finns många tips om hur man ska förhindra det! http://www.glafo.se/pdf/2005/Maskindiskning_av_glas.pdf

Comment

Working...
                        X