Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kallas slipningen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kallas slipningen?

    Köpte denna tedosa som jag tror har tillhört en större servis runt sekelskiftet, men vad kallas slipningen? Och när var den som populärast?
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Strawberry diamods heter slipningen på Engelskspråkiga sidor.

    När man tittar efter antikglas på Engelska sidor och ser denna
    slipning är den oftast ifrån tiden 1800 - 1830.

    Comment


    • #3
      Smultronslipning låter ju vackert om inte annat! Hade för mig att denna slipning var populär runt sekelskiftet, men det gör ju inget om den är äldre! Det var det enda inköpet i glasväg på den loppisen, men köpte en hiskligt ful ugglekanna med pilsnerbrun glaskropp och fötter/huvud i sterling på vägen hem. Kan vara turistgods från spanien, det finns några stämplar men jag har inte litteratur så jag kan se hur gammal den är. Vill du se den så kan jag försöka fota den, den är så hiskelig så det är inte säkert att den fastnar på plåten.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Din kan visst vara ifrån sekelskiftet jag har ett glas som jag tror är ifrån sekelskiftet
        med strawbeery diamond slipning, den tror jag är Svensk.

        Men det verkar ha varit mycket populärt runt första halvan av 1800-talet i
        England och på Irland med den slipningen.

        Ta gärna en bild på missfostret och visa, kan vara kul att se.

        Comment


        • #5
          Ja missfostret intresserar mig! Väntar på bild, om det nu fastnar!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Teburk!

            Motsvarande Teburk finns i kostas sortiment och katalog från 1928 och betecknas som Teburk oval.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Tack Bay för bilden! Du som ser originalbilden, är det Strawberry slipning på den också?

              Här kommer en dålig bild på ugglekannan som blev överexponerad och som jag har försökt mörka ner lite, men ni kan se varför den inte ville bli fotad.
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Den var ju läcker Tingeling, fulsnygg eller vad man ska säga.

                Nej den bilden Bay visar har inte Strawberry diamond slipning,
                men i övrigt är den lik din tycker jag.

                Men jag har sett saker ifrån England som haft ungefär 150 - 200 år på
                nacken, som gjort i Sverige senare i början av 1900-talet.

                Tydligen har man i Sverige hämtat inspiration ifrån antika Engelskaglas
                runt början av 1900-talet.

                Comment


                • #9
                  Hej A.F

                  Roligt att ditt engagemang är stort. Så är fallet även här, har en del bilder som kan tänkas vara av intresse för forumet men det gäller också att kunna lägga ut dem. Och det kan jag säkert i morgon, men nu är det dumburken som gäller ett tag innan snarkofagen får sitt sedvanliga besök.
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

                  Comment


                  • #10
                    Välkommen LS!!

                    Kul att du hittat hit också, ser fram emot lite trevliga bilder ifrån dig.

                    Comment


                    • #11
                      Du LS tänk på att du kan ha bilder på upp till 60kb på den här sidan.

                      Comment


                      • #12
                        Välkommen LS jag har en hög med gamla flaskor. Kan dyka upp under Knopipsar om du hittar dit.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av A.F
                          Du LS tänk på att du kan ha bilder på upp till 60kb på den här sidan.
                          Det går faktiskt att ha ännu större bilder (i kb). Jag har en bild på forumet som är 73kb.
                          knappast meningslöst.

                          Comment

                          Working...
                          X