Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinägerflaska?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vinägerflaska?

Den här charmiga flaskan följde med hem igår. Optikblåst 22 cm hög. tre pipar, brutet puntelmärke. Lite våt inuti på bilderna. annars fint skick. Mkt lätt lilaton i massan. Har för mig att jag sett en liknande här på PES. Ngn som kännder igen den? Kan den ha använts till vinäger/olja, ingen inslipning som synes.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Här är några till med emaljetiketter, benämns i priskuranterna som likörkaraffer, Eda eller Limmared.
    Jag har även sett flera med slipat mönster.
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
      Här är några till med emaljetiketter, benämns i priskuranterna som likörkaraffer, Eda eller Limmared.
      Jag har även sett flera med slipat mönster.
      Hör Du Legion så där många får man inte ha när det finns de som inte har några
      DG

Comment

Ja, jag har haft tur med dessa. En har jag köpt i antikaffär, en har jag ärvt och de två sista låg i en fyndlåda allt på ett år dessutom...

Comment

Legion, du menar alltså att det ska vara propp på min oxå? Emaljetikett, varför benämns de där vita etiketterna så? Hur ligger tiden på dessa?

Comment

Dessa flaskor har oftast propp men är inte inslipade i halsen, varför vet jag inte. Jag har läst att etiketterna är av emalj och texten och mönstret skrapas fram innan den bränns fast.
            Ålder sent 1800-tal.

Comment

Jag är glad att denna slapp sin etikett ich sin propp. Fann den samtidigt som sex stycken optikblåsta snapsglas på stråben med jättefot och de passar verkligen ihop.
              Etikettmärkning på glas trodde jag inte var en så pass gammal företeelse, tänk att jag får lära mig nåt nytt igen! Tack Legion!!

Comment

Working...
              X